Защо gamification е една от топ тактиките в онлайн маркетинга
Разберете що е то gamification и как можете да използвате тази тактика успешно за онлайн маркетинг.
Очакванията са маркетингът чрез съдържание да продължи да бъде една от основните насоки в дигиталните стратегии. За да може да го направите по-ефективен, ще са Ви необходими нови решения за създаване на забавно и въвличащо съдържание. Gamification (игровизацията) се очертава като един от най-бързо навлизащите инструменти за ангажиране на потребителите с определен бранд и за изграждането на клиентска лоялност.
Този тип тактика представлява включването на игрови елементи в различни действия, които потребителите извършват, използвайки съответния уеб сайт или мобилно приложение. Тези елементи са много и различни - от трупането на точки за определени действия, като харесване във Facebook, до цели игри с класация и награди. Да разгледаме по-подробно самата концепция за да установим нейния истински маркетингов потенциал.
Основите на gamification
Както вече пояснихме, идеята е да се приложат игрови механизми към неигрови действия. Това прави gamification изключително полезна тактика за тези сфери на бизнеса, където се изисква въвличане и мотивиране на потребителите. Тук се включват всякакъв вид продажби на потребителски стоки, както и обучения и управление на проекти.Самото преживяване е въвличащо, докато за мотивация се използват различни подходи - трупане на точки, отчитане на постижения с баджове и вписване на имената на най-добрите играчи в класация. Хората обичат да се забавляват и да се състезават. Това прави gamification толкова успешна маркетингова тактика за ангажирането на потребителите със съответния бранд.
Ползи и рискове
Какво прави gamification толкова ефективна концепция? Има няколко основни ползи за онлайн маркетинговата стратегия на бранда. С една атрактивна игра можете да задържите потребителите по-дълго на Вашия уеб сайт или на Вашето приложение. Също така ще ги накарате да се връщат за още. Както всички знаем, интересните игри обикновено са пристрастяващи.Най-важното е, че с gamification могат да се постигнат и директни маркетингови цели като се подтикнат потребителите към определен тип поведение и се мотивират да извършат определени действия. Тъй като играта е свързана с продуктите и услугите на бранда, участниците ще трябва да ги разгледат по-подробно. Това увеличава многократно шансовете за продажба. Не на последно място трябва да отбележим, че с тази тактика постигането на желаните резултати изисква значително по-малко време и усилия в сравнение с прилагането на маркетингова стратегия в среда без gamification елементи.
Същевременно, маркетинговите специалисти, прилагащи тази тактика за ангажиране на потребителите, трябва да са запознати и с рисковете, които съществуват при прилагането ѝ. Ако една игра има лош дизайн или сложен начин на провеждане, това не само няма да донесе желаните резултати, но може да има негативни последици върху бранда. За да се избегнат тези нежелани ефекти, е необходимо играта да се конструира много внимателно. Това включва определянето на правила и създаването на стройна система за даване на точки и подреждането на играчите според успехите им. Всеки участник трябва да има възможност да следи своя напредък в играта, а също така да дава оценки и да прави коментари, които са от голяма полза за усъвършенстването на играта и подобряването на потребителското преживяване.
Gamification в действие
Много от водещите брандове се възползват от тази тактика и постигат чудесни резултати. Тук ще разгледаме три примера за изключително доходоносно използване на gamification като част от онлайн маркетингова стратегия.Състезанието Heineken US Open в Instagram
По време на Откритото първенство на САЩ през 2013, Heineken създадоха състезанието „Разбий US Open“, като му дадоха отделен профил в Instagram. Дизайнерите бяха подредили над 200 снимки за да изградят мозайка, показваща публиката на тенис мач. Задачата на участниците бе да откриват знаци скрити в снимките за да достигнат до крайната цел. След оставянето на коментар, те имаха възможност да спечелят билети за мачовете.
Състезанието продължи 3 дни и в него се включиха повече от 1700 участници. По този начин американският филиал на компанията увеличи с една пета последователите си в Instagram, както и своята популярност като спонсор на тенис турнира. Въпреки че задачата на участниците в играта беше сложна, това само ги мотивира допълнително.
M&M и откриването на гевречето
Една от най-запомнящите се маркетингови кампании на бранда е тази, включваща играта „Открий гевречето“. Кампанията имаше различни елементи, като най-открояващият се бе самата игра. Тя представляваше обикновена графика с множество M&M бонбончета, представена на страницата на бранда във Facebook. Задачата също бе проста - да се открие гевречето сред бонбоните.
Играта пожъна огромна популярност - имаше вирусен ефект и стана една от основните теми в социалните мрежи. В своя пик, тя имаше 25000 харесвания, 6000 споделяния и 11000 коментара. Може да изглежда странно, че хиляди хора са отделили от времето си за да търсят гевречето и да споделят играта с приятелите си, но очевидно не е необходимо една игра да е сложна за да се хареса на потребителите. Просто трябва да е интригуваща и увличаща.
В преследване на удоволствието със сладоледа Magnum
Бранда използва gamification още от 2011 година, като популярната игра „Преследвай удоволствието“ има вече четири издания. Във всяко едно от тях играчът управлява виртуалната героиня, така че да намери шоколади, като преминава от един уеб сайт на друг, посещавайки различни брандове. Това „преследване“ продължаващо през копираните страници бързо увлече потребителите и придоби вирусен ефект.
Играта бе не само вълнуваща сама по себе си, но и много добре интегрирана със социалните мрежи, които бранда използва. След достигането до финала, играчите имаха възможност да споделят своите резултати с приятелите си във Facebook и Twitter, както и да отправят предизвикателство към тях да подобрят тяхното постижение.
Как да започнете да използвате gamification като част от Вашата маркетингова стратегия?
Трябва да се отбележи, че не е необходимо да имате голям бизнес с огромен бюджет за маркетингови цели за да включите игрови елементи във Вашата стратегия. Тази тактика работи добре за почти всеки продукт или услуга и може лесно да се адаптира към наличните средства. Ето няколко съвета за успешен старт.Правете малки стъпки
Ако за първи път използвате gamification за маркетингови цели, е най-добре да започнете с нещо простичко за да проверите колко добре действа тази тактика на практика за Вашия бизнес, и по-специално, как Вашата целева аудитория възприема играта. Като начало, можете да дадете малки награди на потребителите, които стават Ваши последователи във Facebook и Twitter или коментират Вашите видео клипове в YouTube.
Структурирайте Вашата игра.
Ако Вашата игра е толкова сложна, че на участниците им се налага да прочетат дълго упътване за да я разберат, Вие никога няма да получите задоволителни резултати от използването на gamification. Една сложна игра винаги може да се раздели на различни части и нива, с които играчите да се запознават постепенно. Направете така, че преминаването на следващото ниво да изисква време и усилие, но да не е толкова трудно, че да откаже участниците.
Подчинете тактиката си на определените маркетингови цели
Играта трябва да е създадена така, че да подтиква потребителите към действия свързани с Вашия бранд, а не само да ги забавлява за определено време. Не забравяйте, че ролята на gamification е да Ви помогне да направите Вашия продукт по-популярен и като краен резултат да увеличите продажбите. Играта трябва да е интегрирана с други части на Вашия уеб сайт или на самата маркетингова кампания, за да запознава потребителите с това, което Вие им предлагате.
Консултирайте се с опитни професионалисти
За съжаление, недобре разработените игри с цел маркетинг са все по-често срещано явление. Ако сте заети с много задачи в областта на маркетинга и/или имате ограничени технически познания и умения що се отнася до използването на gamification, можете да се възползвате от услугите на специалисти.
Като обобщение можем да кажем, че gamification е отлична тактика за отварянето на Вашата маркетингова стратегия. С този похват ще ангажирате още по-ефективно Вашата целева аудитория, като им предоставите страхотно потребителско преживяване. Като краен резултат ще имате повече на брой лоялни клиенти и ще затвърдите положителния имидж на Вашия бранд.