Водещи тенденции в монетизацията на мобилни приложения
Научете кои са най-ефективните модели за монетизация на мобилни апликации към настоящия момент.
Смартфоните не само разтърсиха представите на потребителите за това какво могат да правят мобилните устройства, но и доведоха до революция в маркетинга, директната реклама и правенето на бизнес като цяло. Тази революция продължава и в момента.
С умните телефони дойдоха и мобилните приложения. App Store на Apple например започна своя път с 500 и скоро нови компании, световни лидери в различни индустрии и разработчици осъзнаха потенциала на тези апликации и започнаха да ги създават. Днес общият им брой само в App Store и Google Play надхвърля 4 милиона. Собствениците им печелят от тях с различни стратегии, като основните начини за монетизация включват сваляне на приложението срещу заплащане, директна реклама на бранда и продажби, рекламиране на продукти и услуги на трети лица, платен абонамент (обикновено за функционалности от по-висок клас) и продажби на артикули, които се използват в самата апликация, най-често игра.
Когато планирате изработката на мобилно приложение за Вашия бизнес, непременно трябва да вземете предвид последните тенденции в монетизацията на апликации за смартфони и таблети в допълнение към Вашите конкретни цели.
За какво биха плащали потребителите?
Това е най-важният въпрос, който трябва да си зададете. Най-простият възможен модел за монетизация е да направите свалянето на Вашето мобилно приложение платено, но трябва да се запитате дали то носи такава ценност, за която потребителите биха платили пари веднага, без дори да са го използвали.
Друга опция е да печелите от трансакции вътре в самото мобилно приложение, докато то се предлага безплатно. Можете да постигнете това чрез реклами, предлагане на премиален пакет и директни продажби. Този подход има по-дългосрочен потенциал, който зависи от това колко потребители има приложението и колко активни са те. Самият факт, че свалянето е безплатно дава по-високи шансове за събиране на по-голяма аудитория.
Все повече мобилни приложения са ориентирани към втория подход, както показва скорошно проучване - потребителите харчат средно с 24% повече за трансакции в апликациите отколкото за сваляния. Друга важна подробност е че, най-младите потребители между 18 и 35 години са по-склонни да правят такива трансакции в сравнение с тези между 35 и 44, които харчат почти по равно за покупки в самите приложения и за сваляния.
Друго проучване показва тенденция към увеличаване на инсталирането на безплатни мобилни приложения. Докато през 2010 техният дял е бил 84%, през 2013 той е достигнал 90%. Рекламата често е най-краткият и ефективен път за монетизация на едно приложение, което се предлага безплатно. Основният проблем при този модел обаче е, че многото реклами биха могли да имат неблагоприятен ефект върху потребителското преживяване. Какво е решението? Предлагането на версия без реклами на мобилното приложение срещу малка сума, под формата на еднократно плащане или абонамент. Интересен факт е, че въпреки наличието на тази опция на много апликации, по-голямата част от потребителите предпочитат безплатната версия с реклами.
Кога потребителите биха били готови да платят?
Проучванията са категорични, че потребителите са готови да похарчат пари на мобилните приложения. Въпросът е кога и как. Средно около 20% от потребителите кликват на реклами вътре в приложението. Това е завиден процент, който може да се увеличи значително чрез персонализация на посланията, базирани на данните за потребителите, получени чрез апликацията. Същевременно, може да се разгледат и интегрират и други методи за монетизация.
Към момента, делът на мобилните приложения, разчитащи основно на реклама за монетизация възлиза на 63%. Делът на тези, които се фокусират върху продажбите в апликацията е почти 2 пъти по-малък - 33%. Приложенията, за чието сваляне се заплаща, са около 20%.
От изложените дотук данни става ясно, че основна предпоставка за ефективна монетизация в настоящите пазарни условия е приложението да се предлага безплатно. Ако погледнем отвъд рекламата като основен източник на приходи, се очертават много разнообразни възможности. Най-добрият начин да изберете какво да предлагате срещу заплащане е да проучите Вашата таргет аудитория в детайли - демографски характеристики, интереси, активност на смарт устройства и така нататък.
Избраната стратегия за монетизация трябва да е в пълен унисон с потребителското преживяване, предлагано от приложението, за постигане на максимален ефект. Важно е хората да могат да усетят какво предлага апликацията, да ѝ се насладят и може би дори да се „пристрастят“ към нея преди да ги подканите да купят нещо, било то премиален пакет или артикул свързан с нея.
Бъдещето на рекламата в мобилните приложения
То се очертава да е повече от светло - прогнозите са, че през 2020, общият приход от този тип реклама ще възлиза на над 100 милиарда долара. От друга страна, конкуренцията в сферата на мобилните приложения ще расте. Това ще наложи оптимизиране на стратегиите за монетизация чрез реклами с цел да се грабне и задържи вниманието на потребителите.
Една от водещите тенденции в рекламата през мобилни приложения е използването на видео съдържание. През годините изцяло текстовите послания отстъпиха място на тези с красиви изображения и кратко писмено съдържание, докато сега фокусът се измества към видео рекламите. Видео съдържанието е не само лесно за възприемане, но и много интригуващо. Една впечатляваща история може да се разкаже по-добре чрез кратък клип отколкото с едно или няколко изображения. Като доказателство за властването на видео съдържанието можем да отбележим факта, че само във Facebook на ден има над 8 милиарда гледания на клипове.
Native приложенията, създадени специално за работа на конкретна операционна система, ще доминират напълно. Чрез този вид разработка се постига оптимална работа на апликацията и потребителите могат да се възползват пълноценно от широк набор от функционалности, което увеличава ангажираността и шансът да кликнат на реклама. Освен да се промотират продукти и услуги на други компании, винаги е добра идея да се рекламират и новите функционалности на приложението, както и всичко, предлагано срещу заплащане на него.
Смартфоните ще се очертават като все по-важен канал за маркетинг, реклама и генериране на приходи като цяло. При нарастващата конкуренция, се появява нуждата от по-прецизни и гъвкави стратегии за монетизация, както и от по-креативни и иновативни идеи за създаване на мобилни приложения. Детайлното планиране, перфектната native разработка, осигуряването на ненадминато потребителско преживяване и маркетинговия подход, базиран на характеристиките на целевата аудитория, са от първостепенна важност.