Възходът на гласовото търсене и как да се адаптираме към него
Научете за най-новите тенденции в гласовото търсене и как можете да се възползвате от тях чрез Вашето мобилно приложение и уеб сайт.
Първата технология, Google Assistant, е дигитален асистент, работещ с гласови команди. Според компанията, той е изработен въз основата на многогодишни проучвания, целящи дълбокото разбиране на въпросите на потребителите. Той притежава функционалности за гласово въвеждане и търсене от ново поколение, давайки възможност на потребителите да се справят с всекидневни задачи като запазването на билети за кино или маса в ресторант.
Втората технология е Google Home, дългоочакваното устройство портал за гласово управление, целящо да направи дома „умен“. Устройството е пряк конкурент на Amazon Echo, като създателите му го представят като предлагащо „ненадминато гласово разпознаване на далечни разстояния“. То дава възможност на потребителите да използват мощната търсачка на Google, когато търсят отговорите на въпроси и да свързват различните смарт устройства, намиращи се в дома им.
Усилията на Google по посока на развитието на гласовото търсене и естественото използване на езика не са учудващи, имайки предвид, че само през 2015, в глобален мащаб гласовото търсене нараства от почти нулева позиция от статистическа гледна точка до повече от 10% от всички онлайн търсения, според скорошно проучване. Месечният брой на този вид търсения достига 50 милиарда. От Google допълват тази информация, като съобщават, че 1 на всеки 5 търсения чрез мобилно приложение за Android е извършено гласово. Една четвърт от търсенията чрез панела със задачи в Windows 10 чрез Bing са гласови.
Проводниците на гласовото търсене
Дигиталните асистенти са основните проводници на тази тенденция. Най-известните включват Google Now, Siri на Apple, Alexa на Amazon и Cortana на Microsoft. Много мобилни приложения включват функционалност за гласово търсене. Не само технологичните компании, но и всички, които имат собствено приложение, се стремят да отговорят на нуждите на потребителите относно по-лесното и удобно намиране на информация и извършването на различни действия на смарт устройствата.
Проучване от 2015 показва ясно нагласите на потребителите по отношение на използването на гласовото търсене и гласовите команди. Около 60% от анкетираните ползватели на смартфони, използващи гласово търсене, са започнали да го правят в рамките на годината предхождаща изследването, докато други 41% са използвали тази функционалност за първи път през 6-те месеца преди него.
Използването на гласово търсене и команди става все по-често срещано не само на смартфони и таблети, но и на конзоли за видео игри и портали за домашна автоматизация. Колкото повече хората общуват гласово с устройствата, толкова повече се усъвършенстват тези функционалности. Състезанието в технологично отношение е оспорвано и всеки разработчик се стреми да развие още повече възможностите на съответното мобилно приложение или специализиран дигитален асистент.
Дигиталните асистенти от най-ново поколение могат да разбират и да отговарят на дълги и много специфични запитвания, състоящи се от няколко части. Примерно те могат да дадат точен отговор на въпроса: „Беше ли дъждовно в София по това време преди три седмици?“ или „Ще бъде ли по-топло от 20 градуса в Южния парк в 5 след обяд в другиден?“
На демонстрацията на Google Assistant беше представено как можете да задавате последващи въпроси, без да е необходимо да повтаряте контекста. Примерно може да питате кой е режисьорът на „Завръщането“ и после да кажете, че искате да видите неговите награди. Асистентът ще знае, че и във втория случай става въпрос за Алехандро Иняриту. Важно е да се спомене, че и търсачката Bing вече притежава тази функционалност.
Как гласовите питания променят търсенето онлайн
Как този подем на гласовото търсене и все по-големите възможности на технологиите да отговорят не него променя начина, по който потребителите търсят информация, продукти и услуги?
Търсенето чрез произнасяне се различава от това с въвеждането от клавиатура. Потребителите са развили определени навици и очаквания при уеб търсенето през компютър въз основа на неговите възможности и ограничения. Обикновено се започва с прости изрази като „съвети за оптимизация на уеб сайт“. След разглеждане на резултатите, търсенето се стеснява с по-специфични фрази, като „съвети за оптимизация на уеб сайт за онлайн търговия“ или „съвети за оптимизация на уеб сайт за начинаещи“. Друг пример е търсенето на „червени обувки“. Използваме възможно най-простия израз и когато вече сме в онлайн магазина, задаваме филтри за размер, стил, цена и така нататък.
Сега, след като търсачките вече „разбират“ по-дълги и по-специализирани питания и с навлизането на гласовото въвеждане, използването на естествен, разговорен език става все по-популярно. Можем да кажем, че искаме „бързи съвети за оптимизация на уеб сайт за абсолютно начинаещи“ или „Покажи ми дамски червени обувки с големи номера под 150 лева.“
С нарастването на гласовите търсения идват и повече нови и ценни данни за намеренията на потребителите и техните навици и предпочитания. От първия пример за търсене на съвети за оптимизация например може да се разбере, че потребителят за първи път се докосва до тази материя и по-скоро търси кратка листа с основна информация и бързи съвети, отколкото задълбочено ръководство.
Когато имаме гласово търсене през смартфон в мрежата или в конкретно мобилно приложение и потребителят е задействал функционалността за разпознаване на локацията, също могат да се съберат ценни данни. Много често при тези търсения се използва фразата „близо до мен“, която показва, че потребителят търси местни новини, магазини, услуги и така нататък. Три пъти по-вероятно е гласовите търсения от мобилни устройства да имат местна насоченост в сравнение с текстовите. За собствениците на уеб сайтове, това значи оптимизиране както за мобилни устройства, така и за местни търсения.
Благодарение на гласовото търсене, въпросите отправени към търсачките, стават все по-подробни и с все повече контекстна информация. Компаниите, собственици на дигитални асистенти, и тези, чиито мобилни приложения имат такава функционалност, ще имат достъп до невиждани количества данни за ежедневието, навиците, покупките и интересите на потребителите, което от своя страна ще отвори нови възможности пред маркетинга.
Как Вие можете да спечелите от гласовото търсене?
След като вземем предвид всичко, казано дотук, е логично да си зададем въпроса как един уеб сайт може да се възползва от открилите се нови хоризонти.
Оглеждайте се за естествени питания, когато преглеждате статистиките на Вашия сайт.
Това ще Ви даде представа какво питат интернет потребителите, за да намерят Вашия сайт. Можете да използвате наученото при усъвършенстването на вашата SEO стратегия. В бъдеще може да е възможно Google Analytics да дава конкретна информация за гласовите търсения, каквито слухове се появиха напоследък.
Помислете какви думи и фрази е възможно да използват потребителите, когато правят питане на глас.
Трябва да се премине от подход, при който се разглеждат многобройни варианти на различни ключови думи към такъв, който се концентриран върху различни въпроси и фрази, които потребителите могат да използват при търсене. Запитайте се какви въпроси биха довели потенциални клиенти на Вашия сайт и ги изречете на глас. Какви са допълнителните думи, които не биха били използвани при едно традиционно търсене и каква информация носят те за намеренията на потребителите?
Направете така, че Вашият уеб сайт да отговаря на въпросите на търсещите в интернет.
След като добиете представа какви въпроси биха задавали потребителите, проверете дали Вашият уеб сайт дава отговорите. Една от последните SEO тактики е да се включва повече съдържание в стил „въпроси и отговори“ на страниците на уеб сайта, за да може той да има по-висока позиция на страниците с резултатите от търсенията, при които езикът се използва естествено. Съдържанието в този стил е отличен материал за отговорите на въпроси, които Google дава директно на страниците с резултатите.
Създайте съдържание на разговорен език.
Тъй като естествените въпроси отразяват начина, по който хората говорят, те са не само по-дълги, но и по-разговорни. Проучете възможностите за създаване и включване на съдържание на разговорен език на Вашия уеб сайт, за да отговорите на тази тенденция.
Използвайте гласово търсене!
Един от най-добрите начини да разберете гласовото търсене, как работи и какви резултати излизат при него е да го ползвате. Задайте въпроси, каквито мислите, че биха привлекли хора, към Вашия уеб сайт и разгледайте сайтовете, които се нареждат най-високо. Запитайте се колко добри са отговорите на тези питания. Вземете предвид наученото, за да създадете съдържание, ориентирано към гласовото търсене.
Не забравяйте, че тези съвети са приложими и за съдържанието, създавано за мобилни приложения с вградена търсачка, позволяваща гласово търсене.