Важни уроци за мобилните приложения и дигиталната стратегия от Pokemon Go

Как ловенето на покемони промени мобилните приложения и бизнеса и какви поуки можем да извлечем от това.

Само дни след пускането си, играта Pokemon Go се превърна в най-бързо разпространяващия се културен феномен, базиран на технология, след Twitter. Всъщност, играта надмина социалната мрежа по брой на активните потребители на ден. Надмина и изключително популярни приложения като Snapchat и Tinder и играта Candy Crush. Нещо повече, по критерия прекарано време в използване на приложението, Pokemon Go изпревари дори Facebook.

Що се отнася до бизнес успеха, в първите два дни след пускането на Pokemon Go в САЩ, анализаторите изчислиха, че пазарната стойност на компанията, създала играта в сътрудничество с Niantic, Nintendo се е увеличила със 7.5 милиарда долара. От двете компании, признават, че дори и те не са очаквали такава силна реакция от Wall Street. Въпреки това, докато инвестицията на Nintendo, The Pokemon Company и Google в компанията-разработчик Niantic възлиза на 30 милиона долара, играта носи проходи от около 1.6 милиона долара на ден и то само от Apple устройства.

Революция в игрите
Интересно е да се проследи как Pokemon Go променя поведението на хората. Те излизат от домовете си и опознават света, докато ловят покемони. За да спечелят различни артикули, които се използват в играта, играчите трябва да посетят така наречените поке-спирки (PokeStops), които обикновено са забележителности. Така по време на „лова“, хората посещават музеи, галерии и паркова, общуват с други ентусиасти, играещи играта, и формират отбори, за да се състезават, като през цялото време са физически активни.

Играта има и положително влияние върху местния бизнес, като много кафенета и ресторанти, които са близко до поке-спирки, привличат все повече клиенти. След като McDonald’s в Япония превърна 3000 от ресторантите си в тренировъчни площадки (gyms) за покемони, където могат да се водят и битки между тях, приходите им от продажби се увеличиха с 27%.

Има и негативни реакции към играта, особено след навлизането на големи групи играчи в частна собственост и няколко пътни инцидента с невнимателно пресичащи ловци на покемони. Съществуват и опасения, че някои поке-спирки са на опасни места - до клетки на диви животни в зоопаркове например. Спортуващи се оплакват от „завземането“ на паркови алеи и пътеки от хора със смартфони, преследващи редки екземпляри.

Въпреки това, Pokemon Go си остава феномен. Тази игра под формата на мобилно приложение промени поведението на хората и начина, по който те вземат решения. Независимо от това, че тя имаше голяма и вече утвърдена аудитория от фенове (сигурно помните Pokemon картите, които се разменяха през 90-те), има и неща, които играта постига като технологичен продукт, от които всички можем да се поучим.

Най-доброто преживяване
От Nintendo се концентрираха върху дългосрочното развитие на продукта. Преди 2016, компанията нямаше присъствие на пазара на мобилни игри, поради желанието си да контролира всички аспекти от преживяването, свързани с бранда, чрез правилните хардуер и софтуер. Чрез дългосрочна дигитална стратегия, от Nintendo създадоха нещо невиждано до сега и наистина грабващо и пристрастяващо потребителите. Извод: никога не е късно да създадете Ваше собствено мобилно приложение.

Едновременно пускане на версиите за Android и iOS
Вече за всички е напълно ясно, че за да е успешно едно мобилно приложение, то трябва да е и на двете водещи платформи. Другото важно нещо е потребителското преживяване и на двете да е напълно еднакво. Това се постига с native разработки за Android и iOS съответно.

Гъвкавост при отговора на получената обратна връзка
При пускането на играта в САЩ бяха открити доста „агресивни“ искания за разрешаване на достъп до функционалностите и данните на смарт устройствата на потребителите, но те бяха отстранени бързо от разработчика. Това показа колко е важно за един бранд да отговори на обратната връзка от потребителите. Добре е техническите аспекти да се изпипат още при разработката на мобилното приложение, така че да потребителите да извлекат максимална полза, без да са притеснени по никакъв начин.

От Niantic също така показаха огромен ентусиазъм при решаването на проблема със сървърния капацитет, който се получи в резултат на огромния наплив към играта. Поуката, която можем да извлечем е, че компаниите трябва да са „в бойна готовност“ за оптимизация на приложението веднага след неговото пускане, ако искат да задържат първоначалната вълна от ентусиазъм и да постигнат растеж. Това може да се постигне чрез наемането на опитен разработчик, чиято услуга включва поддръжка и развитие.

Едно леко, забавно и въвличащо начало
Pokemon Go прави това, което се очаква от всяко едно мобилно приложение: създава преживяване, каращо потребителите да се чувстват страхотно още от самото начало. Приложението Ви кара да хванете първия си покемон, като Ви учи как става това, и Ви дава награда за „улова“. След това се включвате в истинския лов без каквито и да е било усложнения. Играта е достъпна не само за феновете на покемони, но и за всички останали - от малки деца до пенсионери.

Как може да се създаде изключително потребителско преживяване на което и да е мобилно приложение? То трябва да дава ясна представа каква полезност носи чрез своите функционалности още от самото начало и да прави ползването им изключително лесно, давайки на потребителите възможност да се насладят на това, което се случва.

Сложността се покачва постепенно по начин, който е пристрастяващ
Простотата на Pokemon Go прави играта идеална за обикновените играчи - те се разхождат, търсят и хващат покемони и това им харесва. За по-големите ентусиасти има функционалности за напреднали, като излюпване на яйце, трениране на покемон и участие в битки, които те могат да използват с желаното от тях темпо, достигайки до по-високи нива. Тази тактика носи две ползи: новаците не се обезкуражават и играят активно, докато за напредналите има нови предизвикателства, които ги карат да не се отделят от играта. Разбира се, съществува и рискът Pokemon Go да омръзне на „сериозните“ играчи, на които се разчита да носят приходи в дългосрочен период, ако не е достатъчно сложна, но тъй като тя е в самото начало можем да очакваме създателите ѝ да вземат мерки в тази насока.

Стратегия за монетизация, която работи перфектно
Приложението Pokemon Go е безплатно за всички. Нещо повече, достъпът до всичките му нива е безплатен. Може да се закупят само артикули, които да подобрят представянето, като те са предназначени най-вече за напредналите играчи. Същевременно, всеки може да спечели тези артикули без да плаща с реални пари от джоба си, ако играе активно и умело. Разчита се основно на завладяващото преживяване за печалба. Този модел за монетизация е доказал ефективността си - само печалбата на Apple от играта се очаква да достигне 3 милиарда долара през следващите две години.

Иновация, изградена върху съществуващи технологии
Технологиите, използвани от Pokemon Go, включват GPS, Google Maps и обогатена реалност (augmented reality). Въпреки че за много хора обогатената реалност е новост, тя е достъпна на смартфоните от 2010. Технологията за локализиране, която открива реални забележителности, за да сложи там поке-спирки, е взета от игра, създадена от разработчиците от Niantic преди години. Изводът е че, и Вашата компания може да има ново и вълнуващо приложение, което използва съществуващи технологии. Успехът се дължи на това как се използват технологиите за създаване на потребителското преживяване.

Социален елемент, сближаващ хората
Можете да играете Pokemon Go сами, но социалната същност на играта е с основна роля за нейната популярност и успех. Тъй като липсва навигация за откриването на покемони, играчите трябва да си общуват за да постигнат целите си, както в социалните мрежи, така и в реалния живот. Те също така могат да се снимат с уловените покемони и да споделят снимките. Интегрирането на социален елемент в едно мобилно приложение вече е задължително, независимо от неговото предназначение, най-малкото за увеличаване на разпространението му чрез вирусния ефект.

Играта обединява семейства, групи от приятели и дори непознати, които играят заедно навън докато се разхождат. Това преобърна представите за забавление с мобилни игри и несъмнено отвори пътя за други иновации в тази сфера. Същевременно се разбра, че едно приложение може само по себе си да създаде социална мрежа от свързани хора.

Бъдещето
За кратко време Pokemon Go успя да отприщи огромен интерес към начина, по който мобилните приложения влияят на поведението. На играта може да се гледа като на проводник на тенденцията за персонализирането на дигиталното потребителско преживяване. Чрез комбинирането на статуса и локацията на потребителя с информация за неговата активност и времето в съответното място се създава преживяване, което е лично, увличащо и носещо ценност. Ангажирането на потребителите става благодарение на потапянето в една уникална реалност.

Пазарната ниша за подобни мобилни приложения е налице и отваря нови възможности и предизвикателства пред разработчиците. Те вече могат да правят някои страхотни неща - приложно-програмният интерфейс (application programming interface или API) на Android и Apple прави възможно използването на повече информация от приложенията в реално време, което е основа за реализацията на хиляди нови идеи. В бъдеще се очаква обогатената реалност и функционалностите за „разбиране“ на потребителите да са част не само от игрите, но и от приложения за лично ползване и от тези в сферата на здравеопазването, бизнеса и комуникациите. В допълнение, успехът на мобилните приложения ще се измерва все повече с броя на активните потребители и с това колко време те прекарват, използвайки апликациите, а не толкова с броя на свалянията. Това ще даде допълнителен стимул за иновации, които да правят преживяването по-пълноценно и да ангажират повече аудиторията.
Ако искате иновативно мобилно приложение за Вашия бизнес, направете запитване към нас.
Споделете в: