В Whiz много често говорим за съдържанието на уеб сайтовете. Няма разговор по проект, който да е минал без този жизнено важен елемент. Съдържанието наистина е живецът във всеки сайт. Дизайнът и програмният код са прекрасни неща, но са кухи и безсмислени, ако съдържанието не е налице.
Няма значение дали сте решили да направите редизайна на овехтялия уеб сайт или тепърва създавате нов. Съдържанието е в основата на всичко и е нож с две остриета. То може да направи цялата разлика и да Ви изстреля на светлинни години пред конкурентите или да Ви пререже устрема.
С днешния материал искаме да Ви убедим в значимостта на съдържанието в уеб сайтовете. Целта ни е да обясним, че то изисква внимание, към него трябва да се подходи професионално, отговорно, да не се претупва поради една или друга причина. Причини нещо да не се случи има милион и една, но ние предпочитаме градивното мислене, което дава резултати.
Предупреждение
За да не пропаднете в черна дупка с новия уеб сайт, прочетете следващите редове. Те са наситени с много истина и опит, който сме събирали през годините. Вземете предвид, че редизайн на уеб сайт не Ви прави специални или изключителни. Новите кодове и графики няма да са достатъчни, за да се постигне желаната цел. Дори след редизайн сайтът Ви може да е по-зле в сравнение с предишната си версия. Това се случва, ако сте претупали цялата работа около съдържанието. Ако сте изградили интернет сайт, който тепърва се чудите с какво да запълните.
Суровата реалност
Инвестицията в уеб сайт не се ограничава само до писането на програмни кодове и правенето на хубави графични елементи. Необходима е и инвестиция в създаване на качествено съдържание. Трябват Ви текстове, изображения, видео материали, аудио, призиви към дейстия. Уеб сайтът може да окаже огромно влияние върху цялостното представяне на бизнеса, който управлявате. Той може да се превърне в най-добрия търговец, който притежавате или в най-отблъскващия чобанин.
Съдържанието на уеб сайта трябва да е съобразено с няколко неща:
- Целите, които сте заложили.
- Таргет групата, която преследвате.
- Особеностите на пазара, в който оперирате.
- Спецификата на продуктите, които предлагате.
Тези четири елемента трябва да са Ви ясни. Те са фундаментите, по които започвате изграждането на цялата информационна архитектура и нейния пълнеж - съдържанието. Много внимателно преценете хората, към които искате да се обърнете, потенциалните клиенти.
Проза в пълен блясък
Подгответе адекватни за целите текстове. Не пестете думи и описания с извинение, че хората ги мързи да четат. Уникалното съдържание се цени не само от потребителите на уеб сайта, но и от търсачката Google. Текстовете трябва не само да са релевантни към горните четири точки, но и да са редактирани, форматирани и поднесени по лесен за възприемане начин. Ако нямате под ръка човек, който да Ви съдейства с писането на текстовете, то потърсете професионална помощ от така наречените копирайтъри.
Ако поддържате многоезичен уеб сайт, то сложете си една обеца на ухото от сега, че трябва цялото съдържание да се преведе на необходимите езици. Така работата се умножава по няколко. Но не може да си позволите неадекватни автоматични преводи или празни секции, защото не е имало кой да ги преведе.
Снимките
Снимките са следващата звезда, която поставяме на сцената. Текстът има своите особености, снимките не правят изключение. Първото и важно нещо е, че трябва да са с оправени авторски права. Има множество сайтове, от които можете да закупите снимки, които да използвате. Не бива да използвате оправдание, че нямате снимки. Който търси, намира. Следващата особеност са качеството и размерите на изображенията. За качеството е ясно по подразбиране, че трябва да е добро. Размерите са нещо по-интересно. Големите изображения оказват силно влияние върху посетителите на сайта. Постарайте се да осигурите изображения с големи размери. Да не се налага на потребителя да придърпва стола към монитора на компютъра, за да види какво се мъдри в миниатюрата. Отличните изображения продават, те ще помогнат на сайта Ви да въздейства на юзърите. Постарайте се да осигурите изображения за цялата продукция, която предлагате. И не забравяйте, че хората ще искат да видят по повече от една снимка за артикул. Подплътете портфолиото си с хубави изображения. Помислете и за фирменото представяне, покажете човешката страна на компанията, представете чрез снимки това, което правите. Погрижете се за осигуряване на рекламни изображения, които да поставите на ключови позиции, примерно началната страница на уеб сайта, за да кажете на хората, че имате нов продукт, колекция, промоция и прочие. Изстрелваме един бърз съвет за снимките, подредете ги в папки, наименовайте ги правилно, защото после ще се наложи да се качват в уеб сайта. Ако сред снимките Ви цари хаос, поставянето им в сайта ще бъде истинско приключение (не в романтичния смисъл).
Отритнатото дете
Хайде да си поговорим за видео материалите. Те са един страхотен инструмент, с който може да се диференцирате от конкуренцията и да се сближите с потенциалните клиенти. Видео клипове може да се правят за много неща. Като започнем от фирменото представяне, минем през продуктовото представяне и стигнем до полезните съвети, насоките, често задаваните въпроси. Тук не говорим за рекламни клипове, които да излъчвате в праймтайма на водещите телевизионни канали. Визираме бюджетни решения, които ще използвате в уеб сайта и посетителите ще им се радват, защото ще получават желаната информация. Чудесна платформа за качване на видео клипове е YouTube. Регистрацията е безплатна, ползването на платформата също. Качвате клипчетата, които направите във фирмения канал в YouTube и после чрез един прост линк (или embed) ги поставяте в сайта. Това е хитро и много евтино решение. Но отново изисква добра организация. Ще се наложи да премислите добре какво видео да направите, после да го превърнете в реалност.
Да кликна или да не кликна...
Сега искаме да споменем в няколко реда за така наречените призиви към действия. На български език формулировката звучи малко странно, на английски е call to actions (CTA). Тези нещица често тънат в забвение. Чисто и просто бизнесите изобщо не са чували за подобни неща. А това са ключовите послания, които казват на посетителя на уеб сайта какво да прави. Това са думички като: “Купи сега!”; “Виж безплатно демо”; “Изпратете ни запитване” и много други. Тези послания трябва да се напишат като текст, да са адекватни към предлаганите продукти и цели. И нещо много важно, да са адаптирани за уеб пространството и спецификата на сайтовете. Трябва да са кратки, директни, ясни. Следва правилното им разпределение в страниците и подстраниците на уеб сайта. За това е най-добре да почерпите ноу-хау от компанията, която Ви разработва сайта.
Гранд финал
На всяка една стъпка трябва да сте прецизни и организирани. Понякога съдържанието на сайтовете става фрапиращо голямо като обем. В тази връзка споменахме няколко пъти необходимостта от прилежност. Планирайте всичко внимателно, обмислете колко време и средства ще Ви отнеме. Само по този начин ще имате адекватен сайт. Ключът е комбинацията от качествено съдържание и качествено изработен сайт. Бракът между тези две неща ще Ви придвижи към успеха.