Променяте уеб сайта си? Как да направите прехода гладък за потребителите
Най-добри практики при правенето на подобрения по потребителското преживяване
Изборът по навик срещу вземането на решения
Знаете ли, че 45% от решенията, които взимаме всеки ден, се дължат на навиците ни? Това е така, защото когато един вид решение трябва да се взема многократно, процесът се „автоматизира“. Навикът е процес, базиран на три компонента - условен знак, който предизвиква конкретното поведение, създаването на рутина и получаването на награда. Според един по-опростен модел, има стимул и отговор. Това са факторите, върху които трябва да се фокусираме, когато искаме да ангажираме потребителите и съответно да наложим промяна.
Въпреки че в повечето случаи хората не осъзнават, че действат по навик, той е здраво вкоренен в поведението им. Точно за това е много трудно да се разделим с навиците. Същевременно, процесът на формирането и промяната им има своите специфики на индивидуално ниво. Интересно психологическо изследване показва, че формирането на нов навик отнема средно между 18 и 254 дни!
Имаше време когато Facebook се променяше доста често и това доведе до объркване и недоволство у много потребители. Тъкмо когато хората се бяха настроили към промените, идваха нови. От компанията си извадиха поука и сега виждаме по-малко промени на по-големи интервали. Освен това потребителите вече се уведомяват предварително за новостите, които ще настъпят и кога ще бъдат тествани те.
Това е пример за разликата между доброто и не чак толкова доброто потребителско преживяване. Положителните промени в един уеб сайт не трябва да се налагат радикално, а да се помогне на потребителите да свикнат с тях и да се възползват максимално. Ето пет начина да постигнете това.
Общувайте с потребителите
Най-лесният начин да подготвите хората за предстоящата промяна на уеб сайта Ви е просто да ги информирате за това предварително. Обяснете накратко в какви посоки ще са промените, като по-добре организирани менюта например. След обновяването на сайта, можете да представите подобренията по-подробно. В случай на значителни промени в различни процеси, като правене на запитване или ползване на определена онлайн услуга, е добра идея да има кратки видео клипове, представящи стъпките, през които потребителите трябва да минат. Това ще минимизира риска от объркване и недоволство, а и ще спестите допълнителна работа на отдела за обслужване на клиенти.
Тестване и съобразяване с резултатите
Въпреки че винаги трябва да се поставяте на мястото на Вашите потребители, те всъщност могат да реагират на промените във Вашия уеб сайт по различен от начина, който сте очаквали. За това трябва първо да тествате идеите си. Това ще Ви отнеме време, но ще сте сигурни, че ще постигнете целите си.
Правете малки стъпки
Една ефективна тактика е постепенното въвеждане на промени, когато технически това е възможно. Скорошен пример за прилагането ѝ е пускането на нови емотикони от Skype. Можем да се поучим от него, независимо че в случая говорим за сравнително малко промяна, която не е конкретно в сферата на уеб дизайна.
Пускането на нови емотикони е нещо, което естествено се приема с въодушевление, но от Skype въведоха новостта на етапи. Промяната бе така фино направена, че много от потребителите не забелязаха веднага. На първия етап от компанията направиха вълнуващите емотикони по-големи, но оставиха на потребителите възможност да изберат в какъв размер да ги ползват. След това добавиха няколко нови емотикона. На третия етап въведоха така наречените mojis, кратки отрязъци от клипове, чрез които потребителите могат да се изразят.
Новите похвати трябва да дават същите резултати като старите
Един нов навик може да се възприеме и усвои, когато стимулът и наградата си остават същите. Ако искате да промените начина, по който потребителите си взаимодействат с Вашия уеб сайт, трябва първо да ги накарате да искат предлаганата награда и да вярват, че навиците им могат да се променят.
Много сайтове днес имат регистрация и вход. Тъй като и двата процеса изискват време и усилие, подобренията в техния дизайн са нещо естествено. Идеята е да предложите същия краен резултат, който обаче се постига по по-кратък и лесен път. Това може да стане чрез поставянето на log-in полетата на по-видно място и с даването на опция за автоматичен вход.
Промяна с ясни цели
Целта на промените в един уеб сайт е да донесат по-голямо удовлетворение и полезност на потребителите, а не просто да се покаже нещо по-различно. Ако конкретна функционалност работи отлично и се използва и харесва от хората, може би не е нужно да се пипа.
Чудесен пример за случай, в който потребителите категорично отхвърлят промяната, е премахването на старт бутона от Windows 8. Като запазена марка на операционната система още от 1992, той се оказа незаменим за хората и още с пускането на Windows 8.1 беше върнат обратно. Това е ценен урок за всички брандове в дигиталното пространство и показва колко е важно предварителното прочуване на таргет аудиторията и нейните нагласи.
Каква е поуката?
Обновлението на един уеб сайт е нещо чудесно, но то винаги трябва да е планирано стратегически, особено що се отнася до потребителското преживяване. На първо място трябва да се разбере какво стимулира потребителите и какъв краен резултат ще ги удовлетвори. Когато тези два фактора са налице и действат ефективно, ползването на Вашия нов уеб сайт много лесно и бързо ще се превърне в навик за потребителите.
Вместо да предлагате изненадващи промени е по-добре да ги въведете постепенно, като комуникирате с хората. Също толкова важно е да ги тествате подобренията предварително. Дори изцяло да промените начина, по който определено действие се извършва на Вашия сайт, не забравяйте, че то трябва да води до същия удовлетворяващ резултат. Когато правите обновление, винаги е добра идея да запазите елементи от дизайна и особено функционалности, които потребителите свързват с Вашия бранд и с които са свикнали. Промяната трябва да даде допълнителна ценност на потребителите, а не да е „козметична“ или изискваща.
В дигиталната ера, когато всичко става все по-интуитивно, задачата е да не карате потребителите да се замислят, а да направите така, че да могат да използват Вашия уеб сайт без каквото и да е било усилие.