Ползи и предизвикателства при използването на обогатена реалност в мобилните приложения
Как се променя потребителското преживяване, като се заличават границите между физическия и дигиталния свят.
Кратка дефиниция
Обогатената реалност е компютърно генерирана информация, която е наложена чрез мобилно устройство със специални сензори върху физически предмети в реалния свят. По своята същност, тя взема това, което потребителят на мобилната апликация вижда в реалния свят, и прибавя дигитален слой върху него с цел да подобри разбирането на физическия свят и взаимодействието с него. Така наречената AR (augmented reality) технология се очертава като имаща широк набор от приложения, предлагащи страхотни възможности, но целта ни тук ще бъде да я разгледаме от по-техническата гледна точка, за да разберем колко добре работи понастоящем.
3 главни ползи на обогатената реалност
1. Обратна връзка към потребителите в реално време
Когато използват мобилно приложение с обогатена реалност, вместо просто да виждат информация, потребителите взаимодействат с нея и получават реална обратна връзка (отговор) на действието си на живо. Като прибавим и IoT технологията към уравнението, виждаме все повече и повече такива симулации.
Скорошно проучване с цел оценяване на ползите от обратната връзка в реално време в рамките на мобилната обогатена реалност заключва, че една от главните заслуги на AR технологията е намаляването на разсейването между инструкциите и физическите обекти, особено при научаването на нови умения. Един умен тиган и мобилното приложение към него например могат да Ви научат как да готвите, като направят реалистична симулация на целия процес.
2. Промяна на мобилното преживяване, свързано с бранда, и възможностите за печелене на клиенти
Специалистите в маркетинга вече отчитат обогатената реалност като важен фактор за открояването на един бранд сред конкурентите му. Тя може да подобри потребителското преживяване на мобилното приложение на бранда, като ангажира хората с предлаганите продукти по-активно. Това може да се изразява във функционалности за изпробването на продукти и поставянето им в реалната среда на потребителя например. По този начин потребителите получават помощ при вземането на решение за покупка, гарантират си, че ще извлекат възможно най-много ползи от избрания продукт и се забавляват едновременно. Преживяването е максимално персонализирано. Тъй като е достъпно само с едно докосване на екрана, мобилното приложение с обогатена реалност може да е ценно за потребителя навсякъде и по всяко време.
Защо всичко това е важно? Според най-новите изследвания, ангажираните потребители правят с 90% повече покупки, харчат средно 60% повече при всяка и са пет пъти по-склонни да станат лоялни на бранда. Като се прибави и новаторството при използването на обогатената реалност, маркетинговият ефект може да е още по-голям.
Ценността на AR технологията за маркетинга вече се доказа най-вече от Pokemon GO, играта под формата на мобилно приложение за Android и iOS, която събра 65 милиона потребители само за първата си седмица на пазара през 2016. Според специалистите успехът ѝ се дължи главно на това, че сбъдва мечти. Елементите с обогатена реалност в рамките на потребителския интерфейс са толкова прецизни, че пренасят играта в реалността. Преживяването е страхотно и запомнящо се и това прави потребителите щастливи.
3. По-голяма ефективност в бизнес дейностите
Прогнозите сочат, че мобилните приложения с обогатена реалност, използвани от бизнеса, ще донесат приходи от над 2.4 милиарда долара през 2019. Очаква се AR технологията да намери широко приложение при обслужването на клиенти. Някои от водещите автомобилни марки имат разработки за апликации, играещи ролята на виртуални наръчници, които позволяват на собствениците на коли да ги поддържат в добро състояние. Това ново ниво в обслужването несъмнено ще има ползи, изразяващи се най-вече в по-голяма лоялност към бранда.
Макар че е нужно AR технологията да напредне още, тя може да се използва и за обучението на служители. Чрез симулации те ще добиват реални умения как да действат в различни ситуации. Това ще доведе до по-висока продуктивност, до намаляване на разходите за фирмите и до по-нисък риск от инциденти на работното място, когато става въпрос за работа с машини.
3 предизвикателства пред използването на обогатена реалност
1. Сигурност и защита на личните данни
За да осъществяват функциите си, мобилните приложения често трябва да използват различни видове данни, генерирани на смарт устройствата. Например новинарско приложение може да поиска достъп до данните за локацията на потребителя, за да дава предимство на новините, свързани с населеното място, където той се намира. Мобилните апликации с обогатена реалност изискват постоянното предоставяне на повече данни, включително и такива, генерирани чрез сензорите на смартфоните, таблетите и другите смарт устройства. Обикновено потребителите разрешават достъп до данните за своята локация, както и до друга лично информация и дават разрешение за ползването на камерата.
Всичко това налага увеличаване на нивото на сигурност на мобилните приложения, използващи AR технология. Трябва да се предвидят и политики за управление и защита на генерираните данни. В условията на нарастваща конкуренция между този вид апликации през следващите години, потребителите ще стават все по-чувствителни на тази тема, когато става въпрос за правене на избор между две или повече приложения в Google Play или App Store.
2. Изкривяване на реалността
Целта на обогатената реалност е да потопи потребителя в дадено преживяване. Това се получава чрез интегрирането на дигитална информация в реалността, както вече споменахме. Въпросът е къде е границата при потапянето? Не е трудно да си представим как се разхождаме в магазин или по улицата и непрекъснат изскачат виртуални предложения за покупка или реклами, което може да е много натоварващо, ако не се установи някаква мярка. Хората, играещи на игри с обогатена и виртуална реалност, могат да се пристрастят към „живота“ си в дигиталното пространство.
Задачата пред разработчиците на мобилни приложения, както и при създателите на смарт устройства, е да намерят баланса, който ще носи най-големи ползи без „странични ефекти“. Това може да се изразява в надграждане на потребителското преживяване и даването на възможност на потребителите за по-голям контрол над случващото се в рамките на апликацията например. Тъй като сферата е нова, можем да очакване и иновативни решения.
3. Преосмисляна на принципите на UX дизайна
При дизайна на потребителското преживяване водеща е максимата, че потребителят е винаги на първо място. За да може хората, ползващи мобилното приложение, да се възползват максимално от него, преживяването трябва да е приятно и полезно. Това създаде нуждата от генерирането и използването на все по-големи количества данни и от въвеждането на нови методологии и инструменти, като прототипите, представящи концептуалния дизайн на апликациите. Навлизането на AR технологията налага използването на допълнителни техники и инструменти при създаването на приложения за смартфони, таблети и други устройства.
Друг важен факт, който трябва да отбележим е, че все още няма установени най-добри практики при създаването на мобилни приложения с обогатена реалност. Липсата на стандартизирани концепции може да има негативен ефект върху създаването на потребителското преживяване, ако не е налице щателно тестване. Имайки предвид бързия напредък на AR технологията обаче, се очаква тези препятствия да бъдат преодолени сравнително бързо. С времето инструментите за нейното прилагане в рамките на мобилните апликации ще се усъвършенстват и това ще доведе то по-приятни и полезни потребителски преживявания.
Мобилните приложения с обогатена реалност ще стават все повече и по-добри, като бумът тепърва предстои.