Пътят към страхотния дизайн на едно мобилно приложение минава през познаването на навиците на потребителите
Създаването на добро потребителско преживяване изисква познание за това как хората работят със смарт мобилните устройства и какво очакват от една апликация.
Познаването на навиците на потребителите по отношение на използването на смартфони и на мобилни приложения е в основата на разработката на потребителското преживяване на една нова апликация. Тук ще разгледаме три от основните, които за съжаление нерядко се игнорират. Когато обаче те се вземат предвид, ефектът е изумителен.
Използване на смартфона с едната ръка
Преди появата на смартфоните бяхме свикнали да използваме компактни мобилни устройства, с които боравехме с една ръка или по-конкретно, използвахме само палеца за въвеждане и набиране. Сега средната големина на смартфон екраните е 4 инча и разработчиците на мобилни приложения се стараят да се възползват максимално от предоставеното пространство за действие. За това много от функционалностите изискват боравене с две ръце. Това доста често е неудобно и пречи на потребителското преживяване обаче. Въпросът е какво решение може да се приложи в случая.
Създаване на интерфейс, който е съобразен с естественото движение на палеца - Идеята е навигацията и използването поне на основните функционалности да се концентрира в така наречената „зона на палеца“. Това е зоната, в която той може да достига свободно, без каквото и да е било напрягане. Следвайки тази концепция, основното съдържание трябва да се постави в центъра на екрана, за да се създаде максимално удобство на потребителя.
Дизайн на интерактивни елементи, с които да се подпомогне използването на мобилното приложение с една ръка - За създаването им съдържанието трябва да може да се сменя с едно докосване на екрана. Най-добре е да се използва формат тип въртележка. С наличието на тези елементи потребителите ще могат да използват мобилното приложение и да му се наслаждават максимално, дори когато едната им ръка е заета. Какъв по-добър естествен начин за ангажиране?
Бързо и лесно регистриране
Живеем в забързаната дигитална епоха, когато потребителите „са разглезени“ с множество на брой мобилни приложения, уеб сайтове и дигитални услуги като цяло. Ако трябва да попълнят дълъг формуляр, за да използват една апликация, те просто ще отидат на друга. Регистрацията трябва да бъде толкова скоростна и лека, че да не се усети от хората. От друга страна, събирането на конкретни данни за ползвателя още в начална фаза е фундаментално за оптимизирането на потребителското преживяване на едно успешно мобилно приложение.
Ако например една търговска верига създаде свое приложение, е естествено да изисква регистрация, за да може да посочи най-близкия магазин до съответния ползвател. Без това практически не може да се мине, но процесът на регистрация може да се улесни максимално. Ето две ефективни решения:
Регистрация без създаване не ново потребителско име и парола - Един от най-лесните начини за прилагане на тази тактика е да се предложи на потребителите да свържат вече съществуващ техен акаунт с апликацията и да използват данните, необходими за вход в него. За повечето хора свързването на профила им в една от социалните мрежи с този на приложението е изключително удобно, тъй като те са сред най-често използваните онлайн платформи в момента.
Даване на възможност на потребителите да опознаят мобилното приложение преди да им се предложи да се регистрират - Добра идея е ползвателите да извървят поне част от пътя на апликацията, за да се запознаят с различните функционалности в нея, и да я оценят „по достойнство“. Това ще им даде увереност и дори ще ги мотивира да се регистрират. Тази тактика е добре изпитана, особено в онлайн магазините, където потребителите могат да разгледат, да добавят стоки в количката и да се регистрират едва когато пристъпят към правенето на покупката.
Известия в точния момент
Един от основните инструменти за активизирането на ползвателите на едно мобилно приложение е изпращането на известия, когато те не го ползват. Така наречените push notifications са изключително ефективни, но само когато изпращането им е съобразено с навиците на потребителите. Статистическите данни сочат, че в 63% от случаите те не са изпратени в точния момент и хората просто ги игнорират. Как да се избегне тази грешка? Има ефективни тактики, които дават добри резултати:
Изпращане на информация, полезна в конкретния момент - Не е трудно да се определи времето от деня, когато има най-голям шанс потребителите да обърнат внимание на едно известие и да отворят съответното мобилно приложение. Просто трябва да се изяснят навиците на хората, които се свързват с апликацията. Ако тя е за поръчване на храна например, е логично известия да се пращат около обяд или в часовете преди вечеря. Приложение, което е свързано със забавление, ще привлече най-много потребители с известия във времето извън работните часове, най-добре веднага след работа и по-късно вечер.
Съобразяване с контекста, определен от конкретното време на деня - Да вземем пример с едно новинарско мобилно приложение. През деня определено се случват много събития, но трябва да се определи за кои да се пращат известия. По време на работа, повечето хора биха обърнали внимание само на новини, които ги засягат конкретно, като задръствания по пътищата, извънредно спиране на електроенергията и промени на данъците. В по-късните часове известията за спортни и любопитни новини имат най-голям ефект.
Да обобщим
За да носи печалба на компанията, за която е изработено, мобилното приложение трябва да е ценно за крайния потребител. Това се постига чрез доброто разбиране на хората, съставляващи целевата аудитория - на техните проблеми, навици и желания. Анализът ѝ е в основата на концептуалния дизайн, на който стъпва изработката на апликацията. Когато проектът е в ръцете на опитен екип от разработчици, той има възможно най-големия шанс за успех.