Първи стъпки - нека сме организирани
Правилният начин да планираш съдържанието на уеб сайта си
Или историята на един работен процес в създаването на уеб сайт през нашите очи.
Много статии обясняват как да проектираш интерфейс и дават ценни насоки за уеб дизайн и това как да се справяш с клиенти. Но един етап в процеса на уеб разработването често се пропуска или се забравя по принцип, а именно - планиране на съдържанието. Така наречената информационна архитектура / планиране на информационната архитектура не се вписва лесно в работния процес на много специалисти. Искаш съдържание, което не е необходимо да редактираш постоянно след приключване на проекта. Да, обаче няма да го получиш просто с програмиране и "помпане" на пиксели.
Как протича обикновено разработката на нов уеб проект:
Ден първи
Всичко е страхотно. Имаш си нова задачка, клиентът е развълнуван, ти работиш като вол и знаеш, че проектът ще е страхотен. Нека всичко е по реда си: трябва първо да събереш основните материали, за да започнеш с проектирането. Пращаш имейл на клиента, като искаш това, което ти е необходимо.
Ден втори
Получаваш следното:
- Лого - TIFF (Tagged Image File Format файлов формат, използван за изображения) формат - в CMYK (Cyan Magneta Yellow Key / black - цветови модел за цветен печат); Стандарти за логото, включващи стойности на RGB (Red Green Blue – допълнителен цветови модел) – по имейл (отделно от логото);
- Диск, пълен със снимки с различни имена (например “DSC09080978″);
- Имейл с прикачена таблица, който класифицира снимките според имената им;
- Имейл, който определя основната навигация и тази на второ ниво;
- Телефонно обаждане, чрез което ти съобщават за съвсем пресни промени в основната навигация.
- Имейл с приложени текстови файлове, пълни с текст за различни страници от сайта (но не за всички)...
Пристига имейл, който определя като ненужни и остарели половината от "боклуците", получени предния ден.
Не са минали и три дни, а вече въобще не ти е забавно. Избрал си да се занимаваш с уеб проектиране, защото това е твоето изкуство - създаваш яки сайтове, кефиш се, докато работиш, доставяш удоволствие на тези, които виждат и използват творбите ти. Никога не ти е идвало на ум, че подреждането на бъркотията на клиента ти ще е част от играта.
Знаеш, че нямаш добър уебсайт, ако всичките му части не работят в хармония. За да постигнеш това, трябва да стъпиш на правилното стъпало още при започване на проекта. Трябва ти организационна система, която да ти осигурява следните неща:
- начин да организираш необходимите информация и ресурси от различни източници;
- възможност експедитивно да правиш промени, когато е необходимо (неслучайно се казва „планиране“: всичко се променя!);
- помага ти да си сътрудничиш с всички заинтересовани страни;
- показва ти как се развива проектът и какво остава да се направи;
- въвежда те и точно те насочва в конкретния дизайн и фазата на изграждането на сайта.
Потребителите на уеб сайта ти ще трябва да „поживеят“ в него за известно време. Затова някои принципи на архитектурата от реалния свят се прилагат в планирането на уебсайтовете. Чувството за контекст и място помага на потребителите да намират това, което търсят. Когато става въпрос за архитектурата на уебсайт, всъщност си говорим за йерархията в навигацията на сайта и структурата му, а не за графики, текст или за нещо козметично.