В днешната статия ще опитаме да синтезираме необходимото, което трябва да знаете, преди да се нагърбите със създаването на онлайн магазин. Има доста неща, за които вероятно не сте и помисляли. Особено, ако не сте се занимавали с подобен дигитален бизнес.
За да не разтягаме повече локуми, директно започваме да работим по темата.
1. Мащабът.
Още в самото начало трябва да сте наясно с това колко голям онлайн магазин искате да реализирате и притежавате. Вземете предвид продуктовото портфолио. Определете дали той ще работи на локално ниво, на национално или глобално.
Под локално ниво имаме предвид само за града, в който оперирате. Национално е в цялата мила родина. Глобално е извън рамките на България. Излизането от рамките на националния пазар не е лека задача. Ще трябва да дефинирате върху кои чуждестранни пазари ще се фокусирате. Имайте предвид езиковите бариери. Английският език е до някъде универсален, но не съвсем.
Тази първа стъпка е много важна, защото тя рефлектира върху абсолютно всичко. Едно е да правите онлайн магазин, който обслужва нуждите на София, друго е многоезичен електронен магазин, който оперира на седем континента. Да не забравяме, че имаме и различни системи за онлайн разплащания, които трябва да се подберат.
2. Логистиката.
След като сте наясно върху кой или кои пазари се спирате, е време за логистиката. Тук вариантите са няколко. Ако обслужвате само локален пазар, то може да работите със собствен транспорт за извършване на доставките. Ако нямате такъв, то може да действате с куриерска компания.
Изтъкваме, че може да кажете на куриерската компания от кой склад да вземе поръчката и на кой адрес да я закара. Доставките са една много важна част, на която трябва да обърнете значително внимание. Това важи в пълна сила, ако продавате обемисти и тежки стоки. Проверете много внимателно на какви суми ще възлизат доставките. Дали ще имате една унифицирана цена за доставка? Дали в реално време ще се таксува доставката в зависимост от вида на стоката?
Нещата стават още по-интересни, когато набъркаме доставките извън пределите на България. За потребителя е важно да знае колко пари ще трябва да плати за доставка на желаната стока.
Отбелязваме, че има възможност за софтуерни интеграции с различни куриерски модули. Това би улеснило до голяма степен работните процеси. Въпросът е да подберете куриер, който има подобни софтуерни модули и добри цени за услугите.
3. Наличности.
Интересна тема е поддържането на наличности. В началото може да задържите това на стендбай, но с разрастването ще Ви се наложи да поддържате стоки на склад. От тук следва, че трябва да следите всички тези влизащи-излизащи стоки. И в картинката въвеждаме софтуерна система, която да управлява склада или някакво ERP.
Сериозните онлайн магазини използват подобни софтуерни решения, с които подреждат бизнеса си. Просто без тях не може да се работи и поддържа номенклатура от хиляди стоки. Трябва да вземете предвид този софтуер, защото той ще Ви струва допълнително. Важно е и да бъде подбран правилно според нуждите, които трябва да обслужва. За тази операция са възможни два подхода - купуване на готов софтуер или разработка на поръчков.
4. Обслужване.
Една болна тема за българския пазар. Да не навлизаме в повече драматизъм. Вашият онлайн магазин ще се нуждае от екип, който да го обслужва. И нещата стават по-комплексни, ако работите на много пазари и поддържате различни езици. Клиентите ще искат от Вас светкавична комуникация, както и отлично обслужване. Трябва да съберете екип от адекватни, компетентни хора, които да Ви помогнат в това отношение. Има много неща, които се явяват като детайли, но са важни. Пример за това е събирането и обработването на обратната връзка от клиентите.
5. Популяризиране.
На ниво бизнесплан трябва да сте наясно, че ще имате разходи за популяризиране на онлайн магазина. Обсъдете кои канали ще използвате и по какъв начин. Всичко зависи от концепцията и бюджетите. Вероятно ще искате да се индексирате добре в Google за голям брой думи. Ще искате да се рекламирате в различни сайтове. Ще искате присъствие във Facebook. Ще искате да провеждате игри, да раздавате награди и прочие. Това всичко ще Ви струва пари и то не малко.
6. Реализиране.
Реализацията е един преломен момент. Трябва партньорът, с който тръгвате да работите, да е компетентен и да е наясно с мащабите на проекта. За да са на една вълна всички, то първото нещо е много подробно задание за разработка. Обикновено клиентът не може сам да съставя подобни технически спецификации, затова е най-добре уеб компания като Whiz да Ви помогне. Въз основа на него може да се работи спокойно и безпрепятствено.
Необходим Ви е сериозен екип, който да разработи онлайн магазина с неговите системи за разплащане, интеграции с куриерски модули, ERP и складови програми. Това всичко изисква определено ниво на нау-хау. Също така е необходима и добра комуникация между клиента и уеб разработчика. Само така може да се постигнат заложените цели.
Онлайн магазинът нито може да се разработи без участие на клиента, нито да се разработи от само себе си на конкурентния пазар.
Заключение
Дружно разгледахме шестте фундаментални момента в онлайн магазините. Допълнително ще отбележим, че всеки електронен магазин трябва да се поддържа, модифицира и подобрява след неговата разработка. Изследвайки и анализирайки действията на Вашите клиенти, ще трябва да нанасяте корекции.
Онлайн бизнесът е много сериозно начинание. Нещата не опират до сайтче, в което има продуктчета. За да постигнете успехи, то ще трябва да инвестирате и да работите здраво.