Начинът, по който потребителите достъпват информация онлайн еволюира. Според прогнози на Google през следващата година (2013) повече от 50% от посещенията на уеб сайтове ще бъдат от мобилни устройства.
Това променя много неща. Нуждите на потребителите използващи смартфони, таблети и всички техни хибридни разновидности стават още по-фокусирани върху задачите, които искат да изпълнят. Това налага нов подход към изработката на сайтове.
Днешните потребители на умни устройства използват възможностите им за операции, като: проверка на местоположение, градски транспорт и графици, преглед на банкови баланси. Една част от тези потребители скучаят, докато чакат на опашки и автобусни спирки. Съответно консумират интернет съдържание в много по-различна среда от офис и домашен уют.
Често хората, които ползват мобилните си устройства в движение, бързат и се нуждаят от нещо много спешно. Това в комбинация с по-малките дисплей прави изискванията към адекватен мобилен сайт и отлична навигация изключително завишени. Един от най-важните моменти при изграждането на мобилна версия на уеб сайт е наистина да се познават нуждите и очакванията на крайните потребители.
Добрият дизайн за мобайл е съобразен с предизвикателствата и лимитациите, които налагат умните устройства.
Крайните потребители
Един от проблемите, които може да възникнат е липсата на информация по отношение на посетителите. Какви устройства използват те? Това е много важна информация, която трябва да се осигури и анализира. Решение на този въпрос е създаване на така наречена responsive версия на сайта. Нейната идея е да се адаптира според устройството, от което се отваря. На теория звучи добре, но на практика нещата са малко по-различни. При responsive сайт, трябва всичко, което ползвате в момента да се преработи из основи. Докато добавянето на специализирана весия на сайта, която да служи само за мобилни устройства, е доста по-лека задача.
Едни от най-добрите практики за осигуряване на добро навигиране и преживяване в сайта, са:
Редуцуране на броя бутони
Намаляването на купищата бутони, които съдържа конвенционалният уеб сайт е едно отлично начало. Трябва да бъдат оставени само най-важните. Всички останали може да бъдат поместени в по-долни нива.
Редуциране на броя пипания
Като се намали броят на действията по отношение на навигирането, то цялата работа с мобилния сайт ще стане по-приятна и бърза. Колкото по-малко интеракция е необходима, за да се стигне до търсеното съдържание, толкова по-добре.
Landscape vs Portrait
Особеното при мобилните устройства е, че работят в два режима - landscape и portrait. Това означава, че сайтът Ви трябва да се вижда отлично и в двете ориентации. Най-много сайтовете биват използвани в ориентация portrait, което значи, че всичко по менютата и навигацията трябва да се помисли добре, защото при PC-тата и лаптопите е точно обратното. На конвенционалните машини сайтовете се преглеждат в landscape.
Touchscreen и малките бутони
Всички бутони в мобилната версия на уеб сайта трябва да са изградени специално за ползване през смартфони и таблети. Тези устройства не ползват мишка с курсор, а сензитивен екран. Той се докосва предимно с пръсти, което означава много по-малка прецизност на действията.
Заключение
Мобилните потребители са заети, разсейват се и обикновено бързат. Изборът на бутони и менюта, които им се предлага трябва да е ограничен и фокусиран. Уеб е среда, която много бързо еволюира. По същият начин и самите устройства търпят постоянна промяна и развитие. Разработката на оптимизиран уеб сайт за мобилни устройства е един непрекъснат процес. Мобилният сайт трябва постоянно да се подобрява и адаптира към потребителите. Докато елементите му са различни в сравнение с тези на конвенционалния интернет сайт, целта си остава същата: уеб посетителите имат въпрос, нужда, която искат да разрешат.