В уеб простраството има изключително много сайтове, но съвсем малка част от тях са наистина успешните и съответно печеливши. Ако Вие имате идея за стартиране на бизнес и сте осъзнали силата на УЕБ, то тази статия е много подходяща за Вас.
Реално един уеб сайт трябва да може да извършва множество функции за потребителите, в противен случай той ще “изгори в адския огън” и с него е свършено.
За да бъде един уеб сайт успешен, той трябва да е изграден чрез следните стъпки:
- Планиране
- Дизайн и подредба
- Ползваемост
- Съдържание
- Валидиране и оптимизация
- Оптимизиране за търсещи машини (SEO)
В следващите редове ще разгледаме всяка една от шестте точки, ще обясним най-важните моменти, с което целим да Ви помогнем в наистина сериозното начинание.
1. Планирането
Помислете за пазарна ниша, в която няма голяма конкуренция. Това е първата Ви отправна точка. По подразбиране стартиращите бизнеси не са с огромни бюджети, съответно много внимателно трябва да изберат пазара, на който ще се борят. Дори да сте решили да навлезете на силно конкурентен пазар, фокусирайте се върху детайлите от него и изберете специфичен негов сегмент, който да облужвате.
Поздравления, Вие сте намерили ниша, в която да работите. Проучете внимателно търсенето и потенциалните клиенти от тази ниша. Все пак трябва да има на кого да продадете Вашите стоки и услуги.
1.1. Създайте бизнес план
Всеки уеб сайт, за да бъде успешен се нуждае от добър бизнес план. В интернет може да намерите много помощни материали, които да ползвате при създаването му.
2. Дизайн и поредба
На този етап вече ще Ви е необходима професионална намеса и помощ от фирма уеб разработчик. Няма смисъл да отделяте време и да чертаете сами на лист хартия дизайни и форми, които Ви се струват подходящи. Съветваме Ви да се консултирате с фирма, която има много повече опит от Вас и ще предложи адекватно и качествено решение.
Въпреки написаното по-горе ще разгледаме няколко от базовите елементи, които трябва да съдържа един успешен уеб сайт.
2.1. Header (Горна част), Navigation (Навигация), Content/Body (Тяло/съдържание) и Footer (Долна част)
Тези непознати за повечето хора думи имат следните значения:
- Header - обикновено съдържа логото на фирмата/бранда, понякога и навигацията;
- Navigation - понякога се съдържа в хедъра, чрез нея отваряме различните секции;
- Content/Body - това е информацията, която прави сайта Ви това, което всъщност е. Това е причината, поради която потребителите посещават Вашия сайт и ще продължават да го правят;
- Footer - тази част обикновено съдържа информация относно запазените права, линкове към основните страници в уеб сайта, линкове към други източници;
2.2. Лого
Имайки добре изработено лого и корпоративна визия, се подсигурявате, че ще бъдете запомнени от потребителите и ще останете в тяхното съзнание.
2.3. Атрактивен дизайн
Повечето потребители ще съдят за уеб сайта Ви по неговия дизайн. Лошо е, ако дизайнът Ви изглежда аматьорски, защото това веднага ще отблъсне потребителите и ще загубите доверието им.
3. Ползваемост
Вашият уеб сайт трябва да бъде лесен за използване, навигиране, всичко в него трябва да е лесно достъпно. Потребителите са разглезени и ако ги затрудните по някакъв начин ще се откажат от уеб сайта Ви. Всички бутони трябва да са ясни, на мястото си, текстовете трябва да са четливи, разстоянията трябва да присъстват в правилна комбинация. Формулата за добрата ползваемост е сложна, но много ефективна.
4. Съдържание
Това е една любима наша тема, често бизнесите не обръщат достатъчно сериозно внимание на НАЙ-КЛЮЧОВИЯ елемент от сайта - СЪДЪРЖАНИЕТО. Реално то е двигателят на Вашия уеб сайт. Прочетете следващите редове, за да добиете представа към какво трябва да се придържате при създаване на съдържание за Вашия уеб сайт:
4.1. Уникално съдържание, предадено по вълнуващ и разбираем начин
Дайте причина на потребителите да посещават Вашия уеб сайт. Уверете се, че съдържанието Ви е:
- проверено за всякакъв вид грешки;
- лесно разбираемо;
- има специфичното звучене за Вашата аудитория;
- показва Вашата персоналност;
4.2. Правете регулярно обновяване на съдържанието
Направете така, че посетителите да се връщат отново и отново, и отново на Вашия уеб сайт. Запомнете, че трябва да обновявате съдържанието си възможно най-често, за да задържите интереса на потребителите.
Не забравяйте, че е важно качеството, а не количеството.
5. Валидиране и оптимизация
Има основни браузери, за които Вашият уеб сайт трябва да е оптимизиран. В противен случай Вашите потребители няма да имат щастието да използват сайта безпроблемно.
Основните браузери, които се използват са:
- Internet Explorer
- Google Chrome
- Firefox
- Safari
- Opera
Важен елемент от изработката на уеб сайта е и резолюцията, за която се разработва. Уверете се, че го правите с мисъл насочена към бъдещето, а не към миналото.
Уеб сайтовете се нуждаят от любов, затова е добре всичките им кодове да бъдат валидирани, уверете се, че и това е свършено.
6. Оптимизиране за търсещи машини (SEO)
За да бъде симпатичен на търсачките, Вашият уеб сайт трябва да следва едно основно правило - качествено и уникално СЪДЪРЖАНИЕ. Нека поговорим в частност за Google, защото всички сме заинтересовани главно от него. Той обича съдържанието, обича да вижда, че периодично се обновява, обича да вижда, че е авторско.
Също така, сред фаворитите на интернет гиганта са и входящите линкове. Това са препратки от други, по възможност качествени и популярни сайтове, към Вашия.
Останалите неща са по-специфични и завъртяни на технологичен език от кухнята, няма да ги разглеждаме в тази статия.
Стигнахме най-после и до заключението
За да сте притежатели на успешен уеб сайт, трябва здраво да опънете юздите си и да вложите много труд, отдаденост и време. Най-вече трябва да имате ясна концепция какво целите и как да го постигнете. Другият важен компонент е да намерите сериозен и сигурен уеб разработчик, който да Ви помогне за нещата, които не зависят от Вас. Но преди да пристъпите към направа на поръчка към някоя фирма, се уверете, че сте премислили целия план и сте наясно с това, което предстои да направите.