Уеб дизайнът, както и всеки друг занаят, се нуждае от време, за да се овладее. Всеки уеб разработчик минава през период на проби и грешки, докато открие печелившата формула. Това би следвало да си проличи когато се сравнят първите и последните му проекти. Ключът към подобрението е в самото желание то да се случи. След това идват различните насоки като по-добри програмни кодове, интерфейси, дизайни, типографии. Да не забравяме и следенето на световните тенденции в уеб дизайна. Развивайки уменията и сетивата си за рафиниран уеб дизайн, един умел уеб разработчик може да каже моментално дали даден сайт (или онлайн магазин) са добри или не. Тази мигновена реакция е подхранена от купища прочетени материали, участия в обучения, семинари, реализирани проекти.
След краткото въведение, Ви представяме най-често срещаните аматьорски грешки в уеб дизайна. Правим едно бързо уточнение, че под уеб дизайн визираме уеб сайтове, онлайн магазини, бизнес сайтове, корпоративни сайтове, слагаме им един общ знаменател.
1. Музика за фон.
Малко сайтове се нуждаят от музикално оформление, което да жужи за фон. Уви, често се натъкваме на сайтове, които са решили, че ще е много привлекателно за интернет потребителите да сложат музичка. Това е едно от най-шокиращите преживявания за посетителите на сайта. Влизат за първи път и гръмка музика ги напада без никакво предупреждение. Неприятно явление, особено ако музиката няма нищо общо със сайта и неговото съдържание.
2. Анимирани GIF файлове.
Интересното е, че още се срещат в сайтовете и са пълното олицетворение на аматьорския уеб дизайн. Тези елементи се използват най-вече в тийн форуми и блогове, замислете се много добре, ако имате подобни елементи в сайта. Какво ли биха си помислили хората? Със сигурност мисълта им няма да е “Колко професионално направен сайт!”.
3. Изображения с ниско качество
Използването на изображения с лошо качество ще се отрази много негативно на уеб сайта. Ще предадете послание, че сте безотговорни и не Ви е грижа за посетителите. Има два основни начина да се сдобиете с качествени снимки за Вашия уеб сайт - безплатен и платен. Съществуват сайтове, които предоставят безплатни изображения, като ги отдават при определени условия (примерно да се изпише източникът на снимката и авторът). Платеният вариант е най-добър, защото има голям избор и качеството наистина е отлично. Дори и да се спрете на платения вариант няма да Ви излезе толкова скъпо. Купувайки няколко професионални фотографии или други картинки, ще издигнете бизнес сайта на друго ниво.
4. Задигнати изображения от Google.
Присвоените изображения от Google не са решение. Да, те са “безплатни”, но е по-добре, много по-добре, да използвате изображения с оправени лицензионни права. Голяма част от изображенията в Google са със защитени авторски права, съответно използването им няма да Ви се отрази добре.
5. Лъскавичък брояч.
Има сайтове, които си поставят странно изглеждащ брояч, който да показва броя посещения на сайта. Това е доста безсмислено, особено при положение, че сайтът няма посещения. Съществуват много начини да запазите статистическата информация само за Вашите очи.
6. Кич от банери.
Дори и целта на сайта Ви да е печелене на пари от продажба на рекламно пространство, то никога не се увличайте. Не бива банерите да превишават съдържанието. Защото в един момент няма да има потребители, които да гледат тези банери. Вероятно сте срещали интернет сайтове, които са се включили в рекламната програма на Google Adsense и са си подредили гордо каренцата. За да има някакъв смисъл от това начинание, сайтът трябва да е посещаван. Тогава ще има паричен поток от реклама. Един сайт трябва да се развие, да спечели сърцата на сърфиращите и тогава може да продаде кликове и импресии.
7. Архаични дизайн елементи.
Много често фирмени уеб сайтове се изоставят с години и в един момент всичките им графични елементи са комично остарели. Ще Ви дадем няколко примера: 3D бутони, тежки сенки, сияещи ефекти. Всички тях можем да ги определим като старост не радост.
Заключение
Всичко изброено до тук ще направи един сайт по-слабо конкурентен, по-отблъскващ и непрофесионален. С това възниква и реалният риск от пропускане на ползи. Основната цел на сайта е да продава, а не да плаши хората. Помислете къде във Вашия уеб сайт има проблеми, аматьорски елементи и не се плашете от градивната критика. Точно тя ще Ви тласне напред.