Как да използвате gamification във Вашия онлайн магазин - основни методи

Интегрирайте игрови елементи в потребителското преживяване, за да повишите онлайн продажбите.

Защо обичаме да играем на игри? Забавно е, а и чувството, когато печелиш е невероятно, особено когато си победил съперниците си категорично. Като онлайн търговец, Вие можете да се възползвате пълноценно от начина, по който игрите влияят на човешкото поведение, като включите игрови елементи в потребителското преживяване на Вашия онлайн магазин. Концепцията за gamification, или игровизация, е доказала своята ефективност в сферата на дигиталния маркетинг и не само. Тук ще разгледаме четири основни начина, чрез които да я приложите с цел по-ефективното ангажиране на потребителите и по-високи печалби от продажби.

Система с баджове
Баджовете са неразделна част от повечето игри, в които има състезание между участниците. Те се дават като награда за определено постижение и носят голямо удовлетворение. Можете да включите баджове за „достижения“ на потребителите във Вашия онлайн магазин, за да ги ангажирате по-пълно.

Достиженията могат да са в различни категории като брой поръчки, брой оставени оценки (ревюта) и/или най-полезна оценка, избрана от потребителите. Във всяка категория е добре да има поне три нива, за да се мотивират допълнително хората. При достигането на всяко ниво потребителят получава уникален впечатляващ бадж. По този начин се оформя едно неформално състезание между потребителите. Чудесно е когато оставиш оценка за даден продукт да почувстваш не само морално удовлетворение, но и че си спечелил награда.

Създаването на самите баджове дава възможност за прилагане на множество креативни идеи. Винаги е добра идея те да са съобразени с отличителните черти на бранда и с демографските характеристики и интересите на целевата аудитория. Потребителите трябва също така да могат да се похвалят със завоюваната награда. Дайте им възможност да споделят събитието в социалните мрежи. Друга добра идея е спечелените баджове да се подреждат в специална „витрина“ към профила, която да се постави на видно място, без да е в конфликт с функционалностите за пазаруване разбра се. Когато работите с добър разработчик, специализиран в изграждането на онлайн магазини и с опит в изработката на игри, очаквайте да получите страхотна концепция за системата с баджове, реализирана по най-ефективния начин.

Награди за препоръки
Много хора биха оставили ревюта за закупени от тях стоки от Вашия онлайн магазин или споделили уеб адреса му в социалните мрежи или дори биха го препоръчали директно на приятели и познати, ако имат малък стимул за това. Можете да стимулирате оставянето на ревюта от потребителите с томбола с награди например. За тези, които Ви препоръчат директно, може да има директен бонус под формата на ваучер за намаление например. Стимулите могат да включват и баджове за постижения, за да стане още по-забавно. От оценките и препоръките ще спечелите нови клиенти, които също ще са мотивирани да получат награда за усилията си.

Точки за лоялност
Този метод за gamification е от най-старите и най-широко използваните. Идеята със сигурност Ви е добре позната - потребителите събират точки, които после могат да ползват за получаване на определена награда. Обикновено наградата е намаление на различни видове артикули, но можете да приложите и други идеи, за да я направите примамлива. Може например да има подаръци, като полезни, красиви и уникални аксесоари. Достигането до желаната награда не трябва да е прекалено лесно, а да става с по-малки стъпки, което допълнително спомага за въвличането на потребителите. Идеята е да се поддържа желанието за победа у участниците.

В повечето случаи се дават точки за лоялност само при покупка на артикул и броят им зависи от неговата стойност, но Вие можете да разширите обхвата на „точковата система“ с цел да накарате потребителите да са по-активни във Вашия онлайн магазин. Можете да давате точки за участие в анкета и дори за създаване на профил. Разбира се, броят на дадените точки трябва да съответства на извършеното действие. Можете да сте по-гъвкави с точките и по отношение на покупките. Закупуване на два броя от един артикул могат да носят повече от двоен брой точки например. Когато изграждате системата с точки за лоялност, вземете предвид видът на стоките, които предлагат, както и характеристиките на целевата аудитория.

Интеграция със социалните мрежи
Въпреки че този метод сам по себе си не е игровизация, споделянето в социалните мрежи дава допълнителен стимул на потребителите да участват в състезанието, което сте им създали във Вашия онлайн магазин. Помните метода с баджовете от преди малко, нали? Трябва да си признаем, че в днешно време за повечето хора удовлетворението не е пълно, ако не са се похвалили на приятелите си във Facebook. Направете това изключително лесно, като дадете възможност на Вашите клиенти да свържат профилите си в онлайн магазина с тези в социалните мрежи.

Споделянето на постижения трябва да става с един клик (или с едно докосване на екрана на смартфона). За Вас ползата е двойна - от една страна, настоящите Ви клиенти стават все по-мотивирани в резултат на харесванията, които събират, а от друга повече хора разбират за Вашия онлайн магазин и за стоките, продавани в него, „от уста на уста“, без повишаване на разходите за маркетинг.

Изводите
Прилагането на концепцията за игровизация трябва да направи потребителите по-въвлечени в преживяването на Вашия онлайн магазин. Наградите, за които те се състезават, трябва да се достигат с полагане на усилия и с постоянство, но не прекалено. Колкото по-напред стига един потребител, толкова по-удовлетворен от случващото се трябва да се чувства. Разгледаните тук способи за gamification могат лесно да се впишат в потребителското преживяване на онлайн магазина. За да получите пълно съвършенство, правете оптимизации, като използвате събраните данни за активността на потребителите.
Ако искате нов онлайн магазин, който предлага невероятно преживяване, свържете се с нас, като направите запитване тук.
Споделете в: