Фундаментални качества на дизайна на добрите мобилни приложения
Запознайте се с принципите, които се спазват при изграждането на апликациите, как става това и какъв е крайният резултат.
Вашият бизнес иска да изпъкне сред конкурентите и като цяло сред така наречения дигитален шум - тоновете информация, с които всеки от нас има досег ежедневно. Това може да се постигне с помощта на дизайна на Вашето мобилно приложение. Уникалността на бранда се подчертава чрез множеството разнообразни компоненти на дизайна - цветова палитра, типография, изображения и дори анимация, които грабват и въвличат потребителите от таргет аудиторията. Научете как използването на тези елементи се вписва в прилагането на водещите принципи в дизайна на мобилните апликации.
Хомогенност, яснота и минимализъм
Всяко едно мобилно приложение е създадено, за да реши конкретен проблем. Решението трябва да е колкото се може по-просто, за да бъде ефективно. Задайте си въпроса дали например бихте прочели текст, на който реално не му се вижда края, колкото и да скролвате надолу на смартфона си.
Хомогенността изисква всички елементи да са балансирани, така че да предават информацията точно, без излишни подробности и без да кара потребителите да се чудят как да стигнат до следващата стъпка. Яснотата идва с подредеността. Когато елементите следват логическа нишка, пътят на потребителя е безпрепятствен. Мястото на екрана е ценно, имайки предвид, по-малкия размер на смартфоните и таблетите в сравнение с лаптопите и настолните компютри. За това минимализмът се превръща в основен принцип при дизайна на мобилни апликации - с по-малко на брой открояващи се елементи се постига повече.
Най-добрите мобилни приложения действат като помощник, дясна ръка и дори приятел на потребителя. Запознайте се водещи похвати в дизайна, чрез които се постига това:
- Елементите, които действат по идентичен начин, трябва да изглеждат еднакво – Например бутоните, които приканват потребителя към желано действие може да са в зелен цвят, които се асоциира със зеленото на светофара. Съответно елементите, които са диаметрално противоположни, трябва да изглеждат по този начин. Вземайки вече дадения пример, бутонът за връщане обратно може да е жълт.
- Прогресивност - Този подход се отнася както за информацията, така и за функционалностите на мобилното приложение. Най-добре е потребителите да имат възможност постепенно да свикват с апликацията. Това може да става чрез специално създаден tutorial или чрез предлагането на функционалности-инструменти постепенно, особено когато става въпрос за извършване на по-сложни действия.
- Лесни и бързи действия - Компонентите на екрана на приложението трябва да са така подредени, че потребителят да се ориентира интуитивно. Използването на икони, които са добре познати и вече имат универсален статут, е препоръчителна практика за постигането на по-гладка навигация.
Йерархия
На човек му отнема средно около 2.6 секунди, за да се концентрира върху конкретна част на екрана на мобилното приложение. След това потребителят вече си е създал впечатление и то има огромно въздействие върху начина, по който той ползва апликацията. Когато най-важната информация доминира на екрана, а подробностите я следват, пътят на потребителя е ясен и съответно ползването на приложението е лесно и удобно.
Доминиращите елементи в дизайна на всеки екран могат да изпъкнат не само чрез подредбата, но и чрез размера, цветовете и дори формата си. За да се постигне желаният ефект, на първо място трябва да се открои кое е наистина важно, за да не стане дизайна прекалено претрупан. Всички елементи трябва да са в хармония, а не да се „надпреварват“ за вниманието на потребителите, което би довело само до объркване и умора. Когато съдържанието е добре организирано, то става лесно за ползване и ефективно за постигането на основните цели на приложението - ангажирането и задържането на потребителите.
При йерархичното подреждане на съдържанието, трябва да се вземат предвид на първо място приоритетите на потребителя. В имейл приложение, това са получените имейли. Когато става въпрос за апликация за мобилно банкиране, трябва да изпъква опцията за правене на плащания. Потребителите на новинарско мобилно приложение биха искали да виждат последните новини на първо място.
Естетика
Страхотната визия печели сърцата на потребителите, но трябва да се намери „златната среда“ между прилагането на последните тенденции и имиджа на бранда, който е налаган в онлайн пространството чрез неговия уеб сайт и който хората познават. Чудесно е да се покаже нещо ново и модерно, от което всички ще ахнат, но това не трябва да кара потребителите да се чудят дали комуникират със същия бранд. Има различни решения, като придаването на нови характеристики на добре познати елементи от имиджа на бранда или представянето им в друг стил. Ако решите да въведете нещо напълно ново, то е необходимо да можете да обясните концепцията на клиентите си, така че те да я възприемат с „отворени обятия“.
Визията на бранда естествено рефлектира характеристиките на целевата аудитория и това е добра основа за създаването на уникален дизайн. Ако младите хора са основният таргет на апликацията, тогава могат да се използват по-артистични елементи и по-ярки цветове. Когато се изгражда приложение с по-практична насоченост за хора от голям възрастов диапазон, е полезно да се заложи на минимализма, така че съдържанието да изпъква на фона. В този случай могат да се използва един или два цвята просто като естетически акценти.
Една от първите стъпки при дизайна на мобилно приложение е да се избере стилът, който то ще притежава. Това е главната насока, която ще определя естетиката на апликацията. Основните стилове включват:
- Модерен - Той включва последните тенденции, като сред тях можем да откроим изчистените линии, геометричните форми, минималистичните символи и използването на основни цветове.
- Класически - При този стил се набляга на красотата на всеки елемент, от шрифтовете до подредбата на изображенията. Естетиката е водеща.
- Винтидж - При него дизайнерите черпят вдъхновение от вече отминали епохи в изкуството и модата. В момента особено актуални са поп-арт движението и плакатните реклами от 50-те.
Избраният стил се прилага върху всички елементи, като се спазват всички останали принципи на дизайна, представени тук.
Приоритети при дизайна на мобилно приложение
Ролята на дизайна е не само да носи радост за окото, но и да прави използването на функционалностите и съдържанието лесно, освен полезно. Принципи като минимализъм, йерархия и естетика трябва да се прилагат в зависимост от дадения контекст, за да се получи мобилно приложение, което да се използва всеки ден с желание. Когато стилът, шрифтовете, цветовата палитра и изображенията са подбрани правилно, ефектът ще е налице.
Най-важният извод, който може да се направи е, че потребителите винаги са „ветропоказателят“, който подсказва на къде да се ориентират дизайнът и функционалностите на апликацията първоначално, а и след това. Използването на обратна връзка е задължително за оптимизирането на мобилното приложение в дългосрочен период.