Facebook бутонът "Dislike" поставя предизвикателство пред онлайн маркетинга
Потребителите на социалната мрежа от дълго време насам искат нещо повече от бутона "Like"
За да удовлетворят многогодишното желание на потребителите, от Facebook най-накрая започнаха работа по създаването на бутон "Dislike" (не ми харесва). Той ще бъде антипод на бутона "Like", който е буквално навсякъде и отдавна премина границите на социалната мрежа за да се превърне в част от по-широкото онлайн пространство.
Потребителите търсят начин да отбележат, че са наясно със съществуването на нещо, без непременно да покажат одобрение за него. Първоначално, главният изпълнителен директор на Facebook, Марк Зукърбърг, намира, че това би довело до гласуване "за" и "против" постове за да се определи тяхната популярност както това става със статиите и видеата в Reddit. В крайна сметка, ръководството на Facebook осъзнава, че хората не се интересуват толкова от гласуване "за" и "против" постове, колкото от това да изразят мнението си.
По думите на самия Зукърбърг: "Това, което потребителите наистина искат е възможността да изразят съпричастност. Не всеки момент е добър момент." Това е невероятно точно наблюдение, а и е от огромна важност. От тук нататък, се усложнява предизвикателството за хората продаващи и промотиращи продукти и услуги онлайн. От много време насам, харесванията ("лайкванията") във Facebook, генерирани на и извън сайта, се използваха като мерна единица за рекламен успех. Фирмите искаха техните страници и постове да събират харесвания, защото това беше приемано като одобрение за компанията и нейните продукти, а дори и за създадени отношения със съответните потребители. Въвеждането на бутона "Dislike" ще промени това по два основни начина поради факта, че има няколко различни интерпретации както на нехаресването, така и на харесването.
Концентрирайте се върху посланието, а не върху вестоносеца
Хората занимаващи се с маркетинг ще трябва да променят нагласата си за да разберат, че харесванията и нехаресванията могат да се отнасят до написаното в поста или на уеб страницата, към която е предоставен линк, а не към този, който предоставя информацията на вниманието на потребителите. Може би хората искат да чуят лоши новини за да изразят своя гняв или да съчувстват на другите. Фирмите ще трябва внимателно да анализират нехаресването на постова, а не автоматично да приемат, че са направили нещо погрешно. Фокусът ще бъде върху изследването на потребителското поведение като цяло и в частност в социалната мрежа и върху изместването от директна реклама към повече съдържание с максимална полезност за потребителите. Като цяло постовете и снимките от други потребители на фирмени Facebook страници имат голяма сила да привличат повече одобрение.
Ами ако хората не Ви харесват?
Що се отнася до бизнес страници във Facebook и други репрезентации на корпоративната идентичност, до този момент харесването беше любопитен механизъм. Преди, хората можеха да покажат одобрение за фирмата, но не и неодобрение. С пускането на бутона "Dislike", това ще се промени. Сега клиенти, конкуренти и репортери ще могат да виждат баланса между харесвания и нехаресвания и да интерпретират информацията както си искат. За фирмите ще е важно да наблегнат на фактори като прозрачност, бързо и ефективно уреждане на въпроси с недоволни клиенти и потребители и мениджмънт на репутацията на бранда в онлайн пространството както и извън него.
Двата фактора - разбиране на съобщението и възможността да се изрази нехаресването на една фирма - означават, че на хората, занимаващи се с маркетинг, им предстои важна задача. Те ще трябва да работят бързо за да разберат как този нов инструмент ще окаже въздействие както върху маркетинга, така и върху самия бранд, а след това ще трябва да разработят процеси и механизми за успех в новата ситуация.