Дали мобилната Ви апликация да е базирана на Freemium модел?

В днешната статия няма да говорим за самото разработване на приложения за iOS и приложения за Android, а по-скоро за бизнес моделите, които стоят зад тях. Дори ще бъдем конкретни, като обърнем специално внимание на един бизнес модел наречен Freemium.

Трябва да се обърне много сериозно внимание на това какъв модел за печелене на пари ще следва едно мобилно приложение. Не бива цялото внимание и енергия да се влагат само в разработка. Програмирането, дизайна, тестовете са също много важни, но не са единствените.
Ценообразуването и стратегията за генериране на паричен поток трябва да са в основата на концепцията. Или казано по друг начин трябва да се подходи повече от бизнес гледна точка, а не от тази на разработчик.
Ценообразуването и приходният модел трябва да са ясни още от самото начало. В никакъв случай не бива да се оставят за края, когато мобилното приложение е готово и са започнали тестовете.
Стандартният модел за ценообразуване при приложения за смартфони и приложения за таблети, е поставяне на една цена, за която хората си го купуват и съответно ползват. Обикновено в този стандартизиран бизнес модел се изхожда от идеята, че колкото повече функционалности се натъпчат в едно приложение, толкова по-висока трябва да му бъде цената.
Принципът на този модел съществува от десетилетия. Като пример можем да посочим автомобилите. Имате конкретна цена, а колкото повече екстри има, то цената се покачва. Но пазарът на мобилни приложения е по-различен. На него потребителите се заливат от убийствено много предложения всеки ден. И това поражда съревнование между предложителите, като то се изразява в намаляване на цените. А когато тези цени са по няколко долара - нещата стават трудни.
И точно тук идва иновацията, която доказва колко брилянтен е целият уеб сектор. Не само начинът, по който създава продукти, но и начина, по който продава.
Какво точно е “Freemium”?
Терминът произлиза от хитрата комбинация между две английски думи - free и premium. Freemium въплащава в себе си по много интелигентен начин ценовата чувствителност и възможностите за растеж и печалба.
В основата на Freemium модела заляга безплатното предоставянето на приложение за iOS или Android, потребителите го свалят на умните си устройства и започват да го използват. Целта е събирането на максимален брой потребителите, които да използват апликейшъна. До тук е първата част от думата Freemium, а именно Free. След това идва ред на втората част от бизнес концепцията, а именно думата premium. В допълнение се предлага на потребителите да закупят екстри, които най-точно казано разширяват възможностите на мобилното приложение. При вече събрана голяма база от потребители на приложението, то част от тях биха склонили да Ви платят за допълнителните екстри, които предлагате.
Подобен модел се използва както в приложения за мобилни устройства, като CamScanner, DropBox, EverNote, така и в игри за мобилни устройства, като CSR Racing, GT Racing.
Заключение
Придържането към Freemium модела може да изглежда рисковано, да Ви дава усещането, че давате продукта си безплатно, но както доста компании доказаха, моделът е много печеливш. Привлича огромен брой потребители, които с удоволствие биха изпробвали мобилното решение, при положение, че е безплатно. А после след като бъдат спечелите с качествен app, те биха пожелали допълнителните функционалности, които се водят premium и съотвено се заплащат.
Споделете в: