Да очакваме ли възход на възрастово адаптивния уеб дизайн?
Запознайте се с една от най-новите концепции в уеб дизайна и разберете какво бъдеще може да предложи тя.
Адаптивният уеб дизайн има за цел да направи така, че уеб сайтът да се наглася към спецификите на екрана, като размер и начин на ползване (с мишка или докосване), като съдържанието се запазва. Независимо дали потребителят ползва настолен компютър, лаптоп, Android смартфон или таблет или iPhone, той получава една и съща информация и еднакво добро преживяване. Този вид дизайн е считан за основополагащ в ерата на смарт мобилните устройства и е естествено да очакваме да се появи нова революционна тенденция.
Можем да разглеждаме възрастово адаптивния дизайн, като наследник на адаптивния, защото той взема под внимание още един важен определящ фактор - възрастта на потребителя. При него може да се променят не само изгледа и работата на сайта, но и съдържанието, което той предлага, както и начините, по които потребителите могат да си взаимодействат с него. Ако възрастово адаптивният уеб дизайн се превърне в тенденция, той ще има потенциала да промени правилата в онлайн маркетинга, като затвърди водещата роля на потребителя.
В какво се крие потенциална на възрастово адаптивния уеб дизайн? Възрастта на потребителите определя как той ползват уеб сайтовете до голяма степен. Малките деца обикновено търсят игри. Тийнейджърите и младите хора прекарват голяма част от времето си в социалните мрежи, споделяйки снимки и постове. Хората в по-зряла възраст често търсят рецепти и съвети за здравето и за дома. Също така, тях повече ги интересува размера на шрифта и яркостта на екрана.
Как възрастово адаптивният дизайн може да промени уеб сайтовете
Тази концепция има голям потенциал и широк обхват на действие. Да разгледаме някои от най-ефективните и интересни начини, чрез които може да промени уеб сайтовете:
- Размер на шрифта, който се увеличава с възрастта;
- Различни цветови палитри за потребителите от различни възрастови групи;
- Навигационни менюта, които се адаптират според технологичните знания и умения на ползвателите на сайта;
- Форма на съдържанието, зависеща от възрастта - На по-възрастните потребители може да се предложи текст, а на по-младите – видео например.
Вече има реални примери на промени на съдържанието според възрастта на потребителите. Тя е от основните фактори, определящи персонализацията на маркетинговото съдържание на уеб сайтовете. Към посетителите могат да се отправят различни продуктови предложения в зависимост от това на колко са години.
Защо промяната се очаква да бъде положителна
Добрите уеб сайтове винаги се разработват след внимателно изучаване на целевата аудитория. В повечето случаи се изработва персоната на перфектния потребител. Обикновено тя има фиксирана възрастова категория, която може да не включва всички възможни ползватели на сайта. Точно това ще промени възрастово адаптивния дизайн. Той ще накара всеки потребител да се чувства сякаш уеб сайтът е създаден за него. Това ще направи намирането на информация и навигацията още по-лесни и удобни, а преживяването - по-полезно и приятно. Така фирмите ще могат да печелят повече клиенти.
Каква ще бъде технологията на възрастово адаптивния дизайн
Налице е технологията, чрез която уеб сайтовете се адаптират към различните свързани устройства. Данните за възрастта на потребителите също са налични чрез бисквитките, които практически всеки сайт ползва. При комбинирането на тези съществуващи технологии може да се създаде едно още по-добро потребителско преживяване. Дори и в рамките на 2017 можем да очакваме водещи уеб сайтове да се възползват от тази комбинация.
Този подход към дизайна вече е намерил изражение във видео игрите чрез концепцията за балансирането на нивото на трудност. Това е процес, при който параметрите, сценариите и поведението се променят автоматично в реално време, в зависимост от уменията на играча, така че играта да не е нито прекалено лесна, за да го отегчи, нито прекалено сложна, за да го раздразни. При създаването на уеб сайтове преживяването също ще може да се променя, за да пасне най-добре на всеки потребител индивидуално. Така ползите както за него, така и за бранда ще бъдат максимални.
Не само размерът, но и възрастта има значение
Идеята е, че всеки потребител трябва да се чувства комфортно, когато посети един уеб сайт, независимо от устройството, което използва, от възрастта си и дори от техническите си умения. Колкото по-персонализирано става потребителското преживяване, толкова по-ефективно фирмите ще могат да обхващат таргет аудиториите си. Това е важно във всички сфери на бизнеса, независимо дали става въпрос за предоставяне на стоки или услуги на крайните потребители или на бизнес клиенти.
Ще стане ли възрастово адаптивният уеб дизайн тенденция при изработката на уеб сайтове? Към момента той не се използва активно. Google и други водещи компании в тази сфера не са изразили официално мнение по въпроса. Бъдещето ще покаже дали той има почва за развитие. Добре е обаче да знаете за него, за да можете да сте от първите, които биха яхнали вълната.