Android и iOS - Правилният избор за Вашето мобилно приложение
Детайлно сравнение между двете мобилни операционни системи на базата на 5 критерия.
- Изработка
- Дизайн
- Фрагментация
- Публикуване
- Приходи
1. Изработка
Преди да обясним по-подробно за разликите между двете операционни системи по отношение на разработката, трябва да кажем, че и в двата случая тя не е детска игра, въпреки че има много вдъхновени хора, които смятат, че могат да покорят света като създадат уникална апликация, работейки на компютъра вкъщи. За да сте сигурни, че разработчикът ще спазва установените стандарти и ще ползва най-новата документация и най-ефективния IDE софтуер, е най-добре да наемете екип с дългогодишен опит в изработката на мобилни приложения.
Няма съществени разлики между програмирането за Android и iOS що се отнася до нивото на сложност и времето, което е необходимо за изработката на апликации. Това е главното, което мениджърите трябва да знаят, когато планират ресурсите за проекта.
Друг важен аспект, на който трябва да обърнете внимание, е гъвкавостта. От Android са „по-либерални“ и позволяват по-широка употреба на софтуерни инструменти за изработка на мобилни приложения, създадени от трети страни. Това позволява на разработчиците да създадат функционалности с по-високо ниво на персонализация що се отнася до изискванията на бизнеса, както и да реализират уникални решения с повече иновации. От друга страна, iOS има по-строги изисквания и това поставя по-стриктни ограничения върху творчеството.
Що се отнася до тестването на мобилни приложения, повечето специалисти са на мнение, че Android предлага по-ефективни инструменти за целта. Това обаче не значи, че рискът едно iOS приложение да не работи както трябва е по-голям, а че процесът на тестване може да се окаже по-трудоемък и по-дълъг. Това са двата фактора, които трябва да вземете под внимание.
2. Дизайн
Въпреки че визуално Android приложенията обикновено не се различават много от тези за iOS, езикът, който се използва за дизайна е съвсем различен. Също така е важно да знаете, че и двете платформи се стремят към по-голяма консистентност между апликациите, изработени за съответната операционна система. Това означава, че наложените стандарти трябва да се спазват стриктно, за да се получи едно наистина атрактивно приложение, което е удобно и приятно за ползване.
С пускането на първите смарт мобилни устройства от Apple въведоха скеоморфизма - дизайн, при който елементите на мобилните приложения приличат на съответстващите им предмети в реалния свят. Например една апликация за водене на бележки има главен екран като лист на тефтерче с редове. Тази тенденция към момента залязва и дизайнът за iOS мобилни приложения става все по-модерен. Можем да кажем, че той се доближава до материалния дизайн, наложен от Google и властващ при апликациите за Android.
Идеята на материалния дизайн е визуалните елементи в мобилните приложения да изглеждат така, сякаш са триизмерни и направени от истински материали като например хартия. Използването на светлосенки и анимация спомага не само за повишаване на естетическите качества на мобилните приложения за Android, но и за интерактивността, навигацията и потребителското преживяване като цяло. Както вече отбелязахме, дизайнът за iOS върви в тази посока, като се откроява използването на бели пространства, големи изображения и полупрозрачни елементи за „заскрежен“ ефект.
Последният, но не по важност, аспект, който ще засегнем, е част от дизайна на потребителското преживяване, а именно навигацията. Една от главните разлики между iOS и Android устройствата е, че първите нямат бутон „назад“. Поради тази причина всички iOS апликации трябва да имат такъв бутон, който обикновено се слага в горната лява част на екрана, както при уеб браузерите. При изработката на Android приложения слагането на такъв бутон е ненужно и дори се счита за недостатък на дизайна.
3. Фрагментация
Изработката на мобилни приложения зависи не само от стандартите на операционните системи, но и от хардуера, за който се изграждат. Така възниква въпросът за фрагментацията или деленето. При изработката на Android приложения разработчиците трябва да се съобразят с хиляди устройства с различия в големината на екраните, съотношенията на дължината и ширината и DPI. Фрагментация може да съществува и по отношение на версиите на операционната система, които потребителите използват. При iOS това „усложнение“ е изразено в изключително малка степен, тъй като Аapple предлага много тесен, а даже можем да кажем и ексклузивен, продуктов асортимент от мобилни устройства.
Като мениджър, трябва да предвидите как фрагментацията ще се отрази на Вашия проект. Консултант с опит в изработката на мобилни приложения за двете платформи би могъл да Ви даде детайли, чрез които да прецените как този фактор ще повлияе на финансовите и времевите рамки.
4. Публикуване
Най-добрите места за предлагане на готовото мобилно приложение са съответно App Store за iOS апликации и Google Play за Android. За публикуване на приложение в App Store се изисква специален акаунт и плащането на ежегодна абонаментна такса. От средата на 2016 процесът на одобрение е значително ускорен. Докато преди отнемаше над пет или над дори седем работни дни, сега апликацията може да бъде одобрена и пусната на пазара в рамките не на дни, а на часове. За публикуването на Android приложение в Google Play също се изисква акаунт, като за създаването му има еднократна такса, която е четири пъти по-ниска от едногодишния абонамент на App Store (25 долара срещу 99 долара към момента). Одобрението обикновено отнема няколко часа.
5. Приходи
За всеки бизнес при вземането на решение дали да се направи мобилно приложение за Android или за iOS когато се планира стратегията за проекта този фактор стои на челно място. Тук го оставихме „за десерт“ с цел първо да Ви запознаем с техническите аспекти, които са изключително важни. За да определите чрез коя от двете платформи можете да си осигурите по-високи приходи и съответно печалби, е необходимо да разгледате следните фактори:
1. Целева аудитория
В Европа броят на потребителите на Android мобилни устройства е около три пъти по-голям от този на хората с Apple устройства, ползващи оперативна система iOS, като на българския пазар се наблюдава същата тенденция. В началото на 2017, растежът на пазарния дял на Android устройствата на европейския пазар е над 7%.
В световен мащаб броят на свалянията на мобилни приложения за Android е по-голям - 114 милиарда годишно от Google Play в сравнение с 30 милиарда за iOS апликациите, според прогнозите на специализираната компания за анализи App Annie. През 2021 се очаква „ножицата“ да е още по-широко отворена - 196 срещу 42 милиарда сваляния.
Нещата обаче изглеждат по-различно, когато става въпрос за платежоспособността на потребителите на iOS и Android мобилни приложения. Както вече споменахме, iPhone, iPad и останалите мобилни устройства на Apple се считат за ексклузивни, луксозни стоки и обикновено техните притежатели имат по-висока пределна склонност към потребление. Казано по по-прост начин, те са по-склонни да похарчат пари за и на мобилни приложения. При мобилната търговия, дългосрочното ангажиране на потребители на iOS апликации е 23%, докато при тези за Android 17%. Разликата не е голяма, но е осезаема.
Що се отнася до прогнозите за приходи от iOS и Android апликации през 2017 в световен мащаб те са 40 срещу 21 милиарда долара съответно за предлаганите приложения в App Store и Google Play. Когато добавим и приходите от Android апликации, разпространявани от трети страни (обикновено специализирани онлайн магазини), които по прогноза ще възлизат на 20 милиарда долара, нещата се обръщат леко в полза на тази операционна система (40 срещу 41 милиарда общо). Очакванията са тази тенденция да се запази.
2. Модел на монетизация
Изборът на модел на монетизация зависи от много фактори, като операционната система е сред водещите. Проучванията показват, че ползвателите на мобилни устройства на Apple са средно три пъти по-склонни да закупят едно приложение. Същевременно, средната цена, която са готови да платят е само малко над тази, която биха платили потребителите на Android устройства.
Стойността на продажбите на платени абонаменти и на други стоки и услуги направени в рамките на iOS приложения е около два пъти по-голяма в сравнение с тази при Android. От друга страна, имайки предвид прогнозните приходи от приложения за двете мобилни платформи, можем да очакваме повишение на продажбите в рамките на Android апликациите. Също така при тях моделът на монетизация, базиран на реклами, показва по-добри резултати.
Верният избор за Вашия бизнес
Докато общите характеристики и тенденции на развитие на Android или iOS са в основата на вземане на решение коя от двете или и двете платформи да използвате за изграждането на native мобилно приложение, това е изцяло индивидуално решение, зависещо от Вашите конкретни цели и спецификите на Вашия бранд и на Вашата таргет аудитория. За да направите правилния избор, можете да разчитате на опитен консултант. Можем да заключим, че няма ясен победител между двете платформи. Накрая може да се окаже, че най-добрата стратегия е да имате мобилни апликации и за двете.