7-те продуктови категории с най-голям потенциал за печалба в онлайн търговията през 2017 и отвъд
Започвате нов онлайн бизнес или искате да разширите съществуващия? Запознайте се с продуктите, за които се очаква бум в търсенето през тази и следващите години.
1. Здраве и красота
Таргет аудиторията на тази продуктова категория обхваща хора от всички възрасти - от тийнейджъри до пенсионери, като търсенето във всички сегменти е високо. Модерната култура издига в култ грижата за здравето и красотата, а все по-голямата информираност стимулира търсенето допълнително. Какви продукти за здраве и красота да предлага Вашият онлайн магазин? Ето няколко доказано печеливши идеи:
Козметика - Тук се наблюдават два основни тренда в търсенето, които трябва да вземете под внимание. На първо място това е естествената козметика - био и органични продукти „без парабени“. На второ място идва козметиката за мъже. Водещите марки вече успешно таргетират този пазар и Вие можете да се възползвате от това.
Хранителни добавки - Най-популярните в България, и не само, са тези за отслабване, трупане на мускулна маса и ставни проблеми, както и витамините и пробиотиците.
2. Продукти за домашни любимци
За много хора домашните любимци са част от семейството и тези щастливи собственици са готови да похарчат много пари, за да зарадват пухкавите си приятели. Това е индустрия, оценяване на милиарди долари, като същевременно конкуренцията в интернет, особено в по-малките страни, не е голяма. Ето какви продукти можете да продавате във Вашия електронен магазин:
Храни и козметика - Тук можем да откроим лакомствата и да прибавим и продукти за здравето, като хранителни добавки.
Играчки и аксесоари - При тези продукти персонализацията е основен тренд. Един персонализиран продукт може да носи името на любимеца и да е в любимия цвят на собственика. Към тази категория можем да добавим и дрехите за малки породи кучета, които набират все по-голяма популярност.
3. Спортни стоки
Потребителското търсене на този вид стоки онлайн бележи ръст от 40% само през последните две години. Според маркетинговите експерти това се дължи най-вече на тенденцията към по-активен начин на живот. Същевременно трябва да отбележим, че конкуренцията, най-вече от страна на големите вериги магазини за спортни стоки, които по правило развиват и онлайн търговия, е силна. Поради това една от стратегиите на новите и по-малките играчи е да се специализират в определена по-малка ниша. Тук ще разгледаме продуктовите подкатегории, чиито потенциал се очертава като най-висок:
Спорт сред природата - Тук се включват всички стоки от обувки за планински туризъм до оборудване за каране на каяк до челници за изследване на пещери.
Модерна тренировка - Можем да откроим любимите на дамите йога, зумба и тае бо, за които трябват удобни дрехи, обувки и бельо, както и аксесоари като постелки и гири.
Технологични спортни стоки - Крачкомерите вече се ползват дори от баби и дядовци, а по-младите хора се ориентират към по-напредналите фитнес тракери. Нишата за технологични спортни стоки има огромен потенциал.
4. Бебешки и детски стоки
В света всяка година се продават продукти за бебета и деца на стойност десетки милиарди долари. Търсенето винаги е било естествено високо, защото повечето стоки в тази категория се считат за необходимост. Конкуренцията също е значителна.
Тъй като подкатегориите, които можете да включите във Вашия интернет магазин, са изключително много, ще отбележим най-важните тенденции от последните години. Мебелите и приспособленията, като бебешки колички и столчета за хранене, които са мултифункционални и могат да се ползват за по-дълъг период, са все по-търсени. Същото се отнася и за здравословните храни, приготвени с естествено отгледани продукти, и козметиката без изкуствени консерванти и оцветители. Онлайн магазините, предлагащи предимно стоки за бебета, могат само да спечелят повече с включването на категория с продукти за грижа за майката.
5. Технологични стоки
Новите технологии буквално ни заливат, като търсенето непрекъснато расте. Най-иновативните продукти в дадена ниша винаги идват с висока цена, но както видяхме при смартфоните, пазарът сравнително бързо се запълва с по-достъпни модели, които таргетират големия брой потребители със средни и ниски доходи.
Друга важна тенденция, която трябва да отбележим е, че ценността на технологичните продукти за потребителите се определя не само от функционалностите им, но и от модата – от това колко са „готини“. Това обяснява високото търсене на стоки като безжични слушалки и дронове за селфита. На последно място, но не и по важност, е фактът, че технологичните продукти в подкатегория „забавления“ винаги са били сред най-търсените. Това правило се потвърждава от бума на популярността на очилата за виртуална реалност.
6. Занаятчийски и ръчно изработени стоки
Търсенето на тези продукти непрекъснато расте, тъй като съвременните потребители искат да притежават уникални продукти, които да купуват на достъпни цени. Тази световна тенденция е лесно да се забележи, особено в големите градове в България, където магазинчетата и съботните базари, предлагащи такива стоки, са все по-често срещани. Ако решите да продавате занаятчийски и ръчно изработени стоки онлайн, за целите на маркетинга можете да се възползвате от социалните мрежи, като Facebook и Pinterest, където хората са „гладни“ за нови и вълнуващи творения.
Ето някои подкатегории, към които можете да се насочите:
- Бижута и аксесоари
- Украса за дома
- Детски играчки
7. Храни и напитки
Вече си поръчвате кухненски уреди и вечеря от ресторант по интернет, най-често през смартфона. Следващата стъпка е пазаруване на хранителни продукти и напитки онлайн. Според експертите в онлайн търговията това ще е водеща тенденция през следващите няколко години, а и не само. Неин основен двигател са смарт мобилните технологии, които правят както поръчката, така и доставката и плащането изключително бързи и удобни.
Грешно е да се смята обаче, че единственият начин за реализация на печалба в тази продуктова категория е създаването на онлайн супермаркет. Има няколко подкатегории, които предлагат чудесни възможности благодарение на нарастващото потребителско търсене:
Специални храни - В тази пазарна ниша, която непрекъснато се разраства, се включват био и веган храни, както и такива без захар и без глутен.
Продукти от микро-производители - Разнообразието в тази подкатегория е особено голямо - от прясно сирене, произведено в малка семейна ферма, и истински пчелен мед до така наречените занаятчийски напитки (craft drinks), от които може би най-популярна е живата бира.
Пресни напитки - Тук се включват не само прясно изцедените сокове и смутитата, но и био чайовете и кафетата.
Една или повече продуктови категории?
Тук няма правилен или грешен отговор. Всичко зависи от целите на бизнеса. Като цяло малките фирми, които тепърва навлизат в онлайн търговията, обикновено избират една продуктова категория или дори подкатегория, какво вече споменахме на няколко места. Това им позволява да се концентрират в една пазарна ниша, което води до по-голяма ефективност в онлайн маркетинга и в управлението на електронния магазин и до оптимизация на разходите. При конкретния избор на продуктова категория е важно да включите конкурентен анализ, за да можете да се позиционирате по най-успешния начин.
Що се отнася до разнообразието в продуктовия асортимент, предварителното пазарно проучване ще Ви даде най-добри насоки. След като онлайн магазинът Ви заработи, ще можете да ползвате генерираните от уеб софтуера данни, за да определите най-търсените артикули от асортимента. Един от най-модерните начини да продавате по-големи количества разнообразни стоки е използването на абонаментен модел. Той работи отлично за много от продуктовите категории, разгледани тук, включително козметика, хранителни добавки, ръчно изработени бижута и стоки за домашни любимци.
Обобщение
Онлайн търговията предлага все повече и по-големи възможности за предприемачите през 2017. За да стартирате и развиете успешен бизнес са Ви необходими не само нюх и талант, но и солидно пазарно проучване и бизнес план. От техническа гледна точка, трябва да имате надеждно работещ онлайн магазин с ефективна система за управление.