7 характеристики на добрия адаптивен уеб дизайн
Какво трябва да притежава модерния уеб сайт, за да работи отлично на всички свързани устройства, от настолни компютри и лаптопи до таблети и смартфони
Въпреки неизменно водещата роля на размера на екрана, адаптивният уеб дизайн или responsive design не се отнася само до „разтягането“ или „смаляването“ на уеб страниците. В основата му е представянето на уеб сайта по няколко различни начина, като същевременно се запазят функционалностите и съдържанието му. Вземайки това предвид, може да откроим седем фундаментални негови характеристики.
1. Приспособимостта е в основата на всичко
При навлизането на адаптивния уеб дизайн, много дизайнери изграждаха концепциите си за най-големите възможни екрани и след това намаляваха мащаба докато стигнат до най-малките. Често се случваше да има включени сложни и екстравагантни компоненти, които не се вписваха добре на по-малките екрани. В резултат, на мобилните устройства въпросните сайтове изглеждаха като разводнени копия на „оригиналите“ и не бяха много добри. Днес по-голямата част от трафика на множество уеб сайтове идва от мобилни устройства и поради тази причина потребителите им очакват и заслужават преживяване със същото качество като на лаптопите и настолните компютри.
Най-добрият подход в случая е мобилните устройства да са на първо място. Опитните уеб разработчици вземат предвид най-напред най-малките възможни екрани и добавят елементи при създаването на дизайна за по-големите. Дизайнът трябва да пасва на всички най-популярни размери екрани, но не трябва да се забравя, че нови устройства излизат на пазара непрекъснато и тенденциите могат да се променят много бързо. Друг важен аспект е да се създаде уеб дизайн, който да отговаря на различните ориентации на екрана при таблетите.
2. Удобно за ползване съдържание
При добрия адаптивен дизайн елементите на уеб страниците са точно подредени, за да отговарят на общия контекст. Фокусът трябва да е върху елементите и функционалностите, които са важни, като всички останали могат да се премахнат, така че съдържанието да пасне на екрана.
Трябва да се обърне внимание и на факта, че концепцията, според която всичко важно трябва да е само в най-горната част на уеб страницата, вече се променя, просто защото хората свикнаха с безкрайното скролване, чиито проводници са лидери като Facebook и Twitter. Какво значи това? Най-важните елементи трябва да си останат най-горе. Те включват бутони за действие и пазарската количка в частния случай на онлайн магазините. Същевременно трябва да се стимулират потребителите да плъзнат екрана, за да видят какво има по-нататък.
Елементите са подредени приоритетно в зависимост от това колко са важни за потребителите. Ако например на голям екран текстът е непосредствено до изображението, трябва да се прецени кое от двете ще се сложи на първо място при по-малките екрани, така че да заинтригува повече потребителите.
3. Интуитивна навигация на всяко устройство
Когато се създава навигацията на един модерен уеб сайт с адаптивен дизайн, правилото за последователност не важи. Имайки предвид, че доста често стандартните менюта са големи и сложни и имат множество категории и подкатегории, в много случаи се създават различни видове навигация за различните устройства.
Така наречената скрита навигация е удачна най-вече за смартфоните. При нея с докосването на един бутон се появява менюто, което може да заема част от екрана или да го покрива целия. Друг вариант е менюто да се появява когато екранът „се дръпне“ надясно чрез жест. Въпреки че менюто може да изглежда по малко по-различен начин, категориите и подкатегориите трябва да са еднакви на всички устройства. Същото се отнася и за цветовете и шрифтовете.
4. Въздействащи изображения без претрупване и бавно зареждане
Присъствието на големи изображения с високо качество на един уеб сайт е важно за печеленето на вниманието на потребителите. От друга страна, това може да има негативен ефект върху скоростта на зареждане на уеб страниците, особено на мобилни смарт устройства. Решението е броят на изображенията да се съобрази с размера на екрана, като само най-важните трябва да се запазят когато той е много малък.
Оптимизирането на избраните изображения ги прави гъвкави, давайки им адаптивни размери. При изграждането на галерии от снимки има два основни подхода за навигация - скролване надолу или хоризонтално плъзгане на екрана, като вторият се счита за по-интуитивен.
5. Прецизна типография
Изборът на типография е особено важен, тъй като много шрифтове са чудесни за големи и средни по големина екрани, но не се четат добре на по-малките. За това при избора на шрифт е важно винаги да се правят тестове на различни по големина екрани. Балансирането на заглавията трябва да е много внимателно - те трябва да се забелязват лесно, но не да доминират над всичкото останало съдържание. При добрия адаптивен дизайн, винаги има ефектен, но ненатрапчив контраст между фоновия цвят и този на текста.
Дължината на редовете също трябва да е съобразена с различните по големина екрани. Най-добре е тя да е между 60 и 75 символа, за да може текстът да се чете лесно. За да не остава празно пространство отстрани на по-големите екрани, то може да се запълни с допълнителни секции, в които има линкове към други части на сайта, с реклами или просто с атрактивни изображения.
6. Пълна оптимизация за работа с жестове
Важен е на само размерът на екрана, но и начинът по-който потребителите си взаимодействат с уеб сайта. За това е необходима и оптимизация на различните начини, по които става това - с мишка и с жестове. Например бутоните и линковете трябва да са достатъчно големи, за да могат удобно да се натиснат с пръст. Там където текстът е представен и чрез икони, могат да останат само те, като големината им се увеличи и потребителите бъдат подканени да ги докоснат, за да научат повече.
7. Ефективност, доказана чрез тестове
Тестването на дизайна на различни устройства гарантира, че в крайния си вариант той ще е еднакво атрактивен и функционален на всяко едно от тях. Също така е препоръчително в тестовете да се включат и реални потребители, което позволява оценяването от различни гледни точки. Това е полезен начин за откриване и поправяне на несъвършенства, като спомага и за правенето на подобрения, които да обогатят максимално потребителското преживяване.
Какво ни очаква в бъдеще?
Адаптивният уеб дизайн непрекъснато се развива и най-добрите практики в тази сфера са обект на често изменение. За това е добре когато планирате изработката на нов уеб сайт за Вашия бизнес да се доверите на опитен и динамичен екип. Идеалният сайт, създаден за работа на различни устройства, има елегантно оформление и добре организирано съдържание и е лесен и удобен за ползване.