4 щекотливи въпроса при изработката на уеб сайт
Открийте върху какво се концентрират творческите сблъсъци и какви решения се предлагат.
Колко подробно да е изучаването на потребителското поведение
При изработката на уеб сайт, екипът цели да създаде значителни и приятни моменти, които въвличат потребителите в света на бранда, както и най-високо ниво на достъпност и ползваемост. Въпросът е как да се създадат тези моменти и едно наистина уникално преживяване като цяло. Тук на помощ идва изучаването на потребителските очаквания и поведение, обикновено чрез директно наблюдение върху това как хората използват създадения прототип на сайта в реална или в близка до реалната среда. Това е ключът към оценяването на концепцията и нейните компоненти. Следващият логичен въпрос е каква част от усилията на екипа трябва да се концентрират в този етап от процеса на изработка на уеб сайта.
Има специалисти в уеб дизайна, според които това изобщо не е необходимо. Те твърдят, че екипът на разработчика може да бъде точно мерило за това какво искат и очакват потребителите. Добре известна е репликата на Стив Джобс, че клиентите не знаят какво искат, както и неговата работа, основана на собствената му интуиция, при която той и екипът му са давали израз на това, което според тях е добър продуктов дизайн. Имайки предвид революционните технологични решения, създадени от екипа на Apple, можем ли да кажем, че е полезно за разработчиците на уеб сайтове изобщо да не се вглеждат в целевата аудитория? Отговорът е: не. Все пак, не всеки са гений в своята област.
Оказва се, че времето и усилията, вложени в изучаването на потребителите, са се увеличили през последните няколко години и това се счита за ефективна посока на развитие. Въпреки това се наблюдава изместване на фокуса на проучването от финалния продукт към концептуалния дизайн. Както вече споменахме, тестването на прототипа на един уеб сайт с реални потребители вече е широко използвана практика. Чрез нея разработчикът получава ценна информация за нагласите на потребителите още преди да започне същинското програмиране, като по този начин промените са по-бързи и по-евтини. Също така, гъвкавостта е много по-висока, което дава възможност за постигане на пълно съвършенство в рамките на срока и на бюджета на проекта за изработка на уеб сайт.
Колко минималистичен да бъде уеб дизайнът
Максимата, че по-малкото е повече отдавана се е превърнала в постулат в сферата на уеб дизайна. Минимализмът носи много ползи, включително по-бързо зареждане на страниците, по-ясна навигация и по-лесно запознаване с основните продукти, услуги и характеристики на бранда. Как се постига това? Целта на минимализма е да подобри потребителското преживяване, като елиминира ненужните детайли както от дизайна, така и от съдържанието. Оформлението на уеб страниците е такова, че потребителят естествено се фокусира върху посланието, отправено от бранда, без да се разсейва.
Основен инструмент при този вид подход е използването на празни пространства, които елиминират претрупаността и карат всеки елемент да изпъкне. Въпросът е как да той да се използва умерено, така че уеб сайтът да не стане прекалено оскъден на информация, както и „постен“ и скучен. Баланс може да се намери, като се разгледат компонентите на добрата комуникация с посетителите. Какво иска потребителят да научи от уеб сайта и в каква последователност? Каква информация има най-голяма стойност за него? Колко агресивен трябва да е маркетингът на страницата? Отговорите на тези въпроси ще доведат до оптималното използване на празни пространства в дизайна на сайта.
Какъв вид меню да се направи
Така нареченото хамбургер меню става все по използвано в адаптивния уеб дизайн (responsive design), поради малкото налично пространство на екраните на смартфоните и таблетите. То е представено чрез характерната икона с три хоризонтални линии, при чието натискане се отваря вертикалното меню. Интересно е да отбележим, че то не е новост - датира от началото на 80-те. Неговите качества са безспорни - изчистено, елегантно, лесно за ползване и добре организирано. Проблемът е, че когато се покаже, хамбургер менюто блокира цялото съдържание на екрана или поне част от него.
Има няколко възможни решения на този казус. Може би най-често използваното е традиционното меню да се запази за настолните компютри и лаптопите, а „хамбургера“ да остане за смартфоните и таблетите, като съдържанието му се опрости максимално и той стане по-тънък и елегантен. Има и алтернативи на този тип меню, като така наречената навигация в долната част на екрана. При нея менюто автоматично се появява най-отдолу, когато потребителят започне да скролва нагоре, което се счита за индикатор, че е разгледал необходимото му съдържание на съответната страница на мобилния уеб сайт.
Pop-up прозорците и тяхната роля в уеб сайта
Изскачащите прозорци често са описвани като дразнещи и пречещи, но въпреки това си остават широко използвани за маркетингови цели. Как да се намери баланс между потребителското преживяване и маркетинга, най-общо казано? За начало трябва да се помисли каква точно роля ще изпълняват изскачащите прозорци. Най-добре е те да предлагат оферта с конкретни ползи за потребителя, свързани със съдържанието на съответната уеб страница.
На второ място трябва да се определи местоположението на изскачащия прозорец в рамките на екрана. Двете основни опции са в средата и в долния десен ъгъл. При първата прозорецът се забелязва веднага, но реално блокира съдържанието. Втората опция е много по-елегантна, като шансът потребителят да обърне внимание на предложението не е никак малък, имайки предвид, че в тази част на екрана традиционно се показват известия от различни приложения, както и системни такива.
Третата важна стъпка е да се реши кога да изскочи прозорецът. Най-ефективни в това отношение са прозорците, чието показване се регулира от поведението на потребителя. Когато той се насочи към затварянето на страницата например, тогава може в средата ѝ да изскочи голям прозорец с примамлива оферта, която да го накара да остане.
Как се вземат правилните решения
При изработката на уеб сайт, тестването е от огромно значение. Идеите се сблъскват на ниво концепция и се оценяват с помощта на прототипи. Така на фазата на същинската изработка, когато се прави дизайна и се пише кода, екипът работи с ясна и детайлна концепция, която е най-добрата възможна. Това е пътят за създаването на работещи онлайн решения за бизнеса.