15 важни компонента на модерния онлайн магазин
Научете основното за всеки елемент и как той спомага за печеленето на клиенти и повишаването на продажбите.
1. Гладко потребителско преживяване
За 76% от потребителите най-важното качество на онлайн магазина е да е лесен за ползване. При изработката му целта е да се помогне на потребителите да намерят това, което търсят, възможно най-бързо и да направят покупката лесно, без никакви препятствия. Големите елементи, наличието на бели пространства, добре организираните менюта и лесният достъп до пазарската количка са само част от аспектите на дизайна, които спомагат за създаването на перфектно потребителско преживяване. Важно е да има и добре работещи функционалности, които са полезни и правят пазаруването по-удобно, като филтри за стесняване на избора в рамките на една продуктова категория и инструмент за сравнение на два или повече артикула.
2. Адаптивен дизайн
В ерата на смарт мобилните устройства, електронните магазини трябва да имат адаптивен дизайн (responsive design), за да са конкурентноспособни. Благодарение на него потребителите получават еднакво преживяване на настолни компютри, лаптопи, смартфони и таблети. Статистическите данни доказват важността на адаптивния уеб дизайн за онлайн търговията - 1 на всеки 3 онлайн покупки в света се извършва през смартфон.
3. Изображения и видео с висока резолюция
Отминаха дните когато онлайн търговците можеха да си позволят да сложат по една малка снимка на всеки продукт към описанието му. С напредването на технологиите и все по-богатия избор от стоки онлайн, потребителите искат да разгледат даден артикул от всички страни, за което са необходими серия от изображения, както и опция за увеличение, за да могат да се видят и детайлите. Високото качеството на изображенията върви ръка за ръка с бързото им зареждане на продуктовите страници на интернет магазина. Прекалено бавното зареждане може да увеличи нормата на отскачане (bounce rate) с 39%. Изображенията продават, защото създават усещане за реалност. Същото важи и за видео клиповете, които могат да се използват за маркетинга на продуктите в онлайн магазина.
4. Продуктови оценки от клиенти
Данните показват, че 92% от потребителите четат оценките за артикулите или така наречените ревюта (reviews). Също така, рейтингът на продуктите, който най-често е показан със звезди, е един от основните фактори при вземането на решение за покупка. Естествено е онлайн търговците да се страхуват от негативни оценки, но реално те спомагат за продажбите, тъй като правят продуктите по-реалистични. Освен това, продавачът винаги има право на отговор, както и възможността „да обърне“ критичната оценка в положителна. В случай, че стока, продадена на клиент се е повредила, бързата ѝ поправка или замяна несъмнено ще доведе до благодарности. Една още по-ефективна тактика е да използвате оценките за маркетинг на артикулите, като приканите и мотивирате клиентите си да качат снимки и/или видео клипове, показващи как използват закупения продукт.
5. Промоционални оферти
Те винаги стимулират потребителите да купуват, независимо от тяхната първоначална нагласа. За това е добре да се предвиди специална секция за промоции още при изграждането на онлайн магазина. Специалните оферти могат да се промотират чрез онлайн реклами, постове на страниците на бранда в социалните мрежи и директни имейл известия до потребителите, които са се записали да получават такива.
6. Листа с любими продукти
Това е един от най-ефективните инструменти за повишаването на продажбите, който непременно трябва да присъства на Вашия онлайн магазин. Потребителите прибавят артикули, които искат да притежават, в листата и я запазват. Така шансът да направят покупка се увеличава. Когато има и опция за споделяне на листата с приятели в социалните мрежи и по имейл, тя се превръща в практически безплатен рекламен инструмент.
7. Информация за наличности
Добра практика е на всяка продуктова страница да има икона с кратък текст, показваща дали продуктът е в наличност или не. Това спомага за изграждане на доверие у клиентите. Тази основна информация може да се използва и за маркетинг, като се представят оставащите бройки от артикула, когато те са малко. Така лесно се създава усещане за неотложност на покупката и се стимулират колебаещите се потребители.
8. Свързани стоки
Секцията „Можете да харесате още“ се е превърнала в задължителен елемент на продуктовите страници на печелившите интернет магазини. Тя се намира след представянето на артикула и обикновено предлага негови алтернативи - същия модел в други цветове или пък продукти от същия тип с повече функционалности. Може също така да съдържа стоки, които да се използват заедно с разглежданата. Могат да се създадат и други подобни секции като „Потребителите, които разгледаха този продукт, разгледаха още“. Целта е ако потребителите скролнат надолу след като разгледат продукта, да се ангажират, за да се намали рискът от това да си тръгнат с празни ръце.
9. Допълнителна информация за продуктите
Най-ефективното решения е тя да се сложи в специална секция на уеб страницата на всеки артикул. Тя може да е достъпна чрез натискане на таб за тези, които се интересуват от нея. В тази секция трябва да отговорите на най-често задаваните въпроси от потребителите, свързани с конкретния продукт. Тя служи и за маркетинг. Можете да разкажете за технологиите, използвани за създаването на продукта, и за наличните сертификати и специални гаранции, ако има такива.
10. Социално доказателство
Практически всеки клиент се запознава с тенденциите и често търси съвет от хората около себе си преди да вземе решение за покупка. Онлайн търговците могат да се възползват от това чрез няколко основни тактики - свързване на профилите на потребителите в социалните мрежи с тези в електронния магазин, бутони за споделяне на артикули и съдържание и използване на съдържание, генерирано от клиентите. Бъдете сигурни, че много хора биха споделили оферта за намаление във Facebook и че забавно или емоционално видео, показващо как клиент използва закупен артикул, ще повиши интереса към продукта.
11. Разнообразни начини за плащане
Целта е да се създаде максимално удобство на всички клиенти от таргет аудиторията на онлайн магазина. Препоръчително е да се включат не само традиционните опции за онлайн плащания с дебитни и кредитни карти, а и разплащателни онлайн системи като PayPal и ePay.bg. Не трябва да се пренебрегва и наложеният платеж (плащане при получаването на стоката), който е предпочитан вариант за много от по-възрастните потребители и тези, живеещи в по-малки населени места.
12. Елементи за сигурност
Онлайн трансакциите, както и личните данни на потребителите, трябва да са максимално защитени. Едни от основните инструменти, с които се постига това, включват:
- SSL сертификат - Чрез него се установява защитена връзка между уеб сървъра, получаващ данните, и уеб браузера, на който се въвеждат.
- Двойна верификация – При нея обикновено потребителят въвежда допълнителен код или парола. Пример са паролите, използвани при онлайн пазаруване с дебитни и кредитни карти, които са част от системите за сигурност Verified by VISA и MasterCard SecureCode.
- Политика за поверителност – Тя трябва да е поместена на собствена страница в онлайн магазина и да обяснява точно и ясно как се използват и защитават данните, предоставени от клиентите.
13. Подробна информация за цената на доставката
Неочакваните разходи за доставка се сочат за основната причина за изоставянето на стоки в пазарската колика, според повечето проучвания. Това обяснява защо печелившите интернет магазини предоставят подробна информация за тях. Може да се обособи отделна страница с таблици на нея. Друг вариант е да се сложи калкулатор за цената на доставката, който потребителите да използват. Важното е те да могат да получат информацията колкото се може по-рано в процеса на покупката, а най-добре още по време на самото пазаруване. От друга страна, предлагането на безплатна доставка стимулира хората да купуват повече, като е изчислено, че сметката им се увеличава средно с 30%.
14. Информация за връщането на стоки
Това е основен компонент за изграждането на доверие към онлайн магазина у потребителите. Препоръчително е да се посочат ясно условията за връщане на стоки, както и стъпките, които клиентът трябва да предприеме. Колкото по-лесен, бърз и удобен е този процес, толкова по-голяма е вероятността интернет търговецът да задържи клиента и да изгради дългосрочни отношения с него.
15. Множество опции за връзка с представител на магазина
Хората са свикнали с „живата връзка“ когато пазаруват и сега е по-лесно от всякога за онлайн търговците да я осъществят. Освен имейл и форма за запитване, модерните електронни магазини трябва да предлагат и онлайн чат. Задължително е да предоставите и телефонен номер за директен контакт.