11 златни правила при създаването на начална страница за онлайн магазин
Разберете как началната страница се превръща в мощен инструмент за печелене на повече клиенти и приходи.
1. Интуитивна навигация
Повечето онлайн магазини предлагат широк асортимент от стоки и това налага нуждата от сравнително голямо йерархично подредено меню. Същевременно потребителите искат да се ориентират бързо и лесно. Как се постига баланс? На първо място трябва ясно да се определят продуктовите категории и подкатегории, като целта е да се окомплектоват така, че да са логични и същевременно лесни за достигане. Едно креативно решение е да се привлече вниманието към най-интересните и популярни категории в менюто чрез изображения, които служат за фон.
2. Търсачка
За много хора е по-лесно просто да напишат какво търсят, особено когато се озоват на началната страница на Вашия онлайн магазин, а не на някоя от продуктовите такива. Търсачката се счита за главна функционалност, която трябва да присъства на всички страници с цел оптимално потребителско преживяване. За ефективното ѝ функциониране се необходими:
- Прецизност - тя се измерва като процента на релевантните от всички показани резултати от търсенето.
- Отзоваване - това е процентът на реално показаните релевантни резултати от всички съществуващи такива.
За да се улеснят пазаруващите в интернет магазина допълнително, е добре да се дадат подсказки как да търсят потребителите, като например по ключова дума или колекция. Също така е препоръчително да се даде приоритет на най-популярните продукти, отговарящи на търсенето, при подреждането на резултатите от него.
3. Пазарска количка, която помни клиента
Едно от главните предизвикателства пред всеки онлайн търговец е изоставянето на пазарската количка с артикули в нея. За този проблем има широк набор от решения, като може би най-простото е продуктите да останат в количката на потребителя, дори след като той напусне електронния магазин. Когато се върне, те ще го очакват в нея и това неминуемо ще повиши шанса за покупка.
Важното е пазарската количка да се вижда ясно най-вече на началната страница. Традиционно тя се поставя в горния десен ъгъл и иконата ѝ е достатъчно голяма, че да се забележи лесно. Друго главно условие за успеха на тактиката е продуктите да се запазват в количката, дори и потребителят да няма профил в онлайн магазина.
4. Впечатляващ главен банер
Стратегическото му използване за показване на най-популярните продукти, последните модели или най-актуалната промоция води до по-високи продажби. Задължително е изображенията да са грабващи. Същевременно не е добра идея да се ползва видео, тъй като целта е банера на началната страница е да грабне вниманието на потребителя веднага и да го отведе до съответната продуктова или рекламно-целева страница. Използването на анимация, от друга страна, несъмнено ще привлече вниманието на потребителите.
5. Персонализация на старта
Погрешно е да се смята, че персонализация в онлайн магазина може да съществува само на продуктовите страници. Тя може да започва още от началната, като се покажат продукти, препоръчани на базата на наличните данни за клиента. Персонализираният поздрав към клиенти с профил в интернет магазина също прави потребителското преживяване по-ангажиращо. Тъй като Вие познавате таргет аудиторията си най-добре, можете да използвате и специфични техники, които ще са максимално ефективни. Не забравяйте, че персонализацията е главен стълб на онлайн маркетинга, а оттам и на конкурентоспособността - 92% от онлайн търговците, които са приложили тази тактика, отчитат повишение на продажбите.
6. Представяне на главните предимства
Много от хората, които са се озовали на началната страница на онлайн магазина, го посещават за първи път и често нямат конкретна идея какво искат да закупят. Поради тези причини, тя е мястото, където да покажете защо потребителите трябва да станат Ваши клиенти. Освен представяне на актуална промоция в рамките на главния банер, може да се акцентира върху предложения като безплатна доставка, осигурената защита при пазаруване, предлаганата продуктова гаранция или ваучери за подарък например. Това може да се постигне чрез специални икони или мини секции с изображения, които съдържат линк към страниците с детайлна информация.
7. Социални доказателства
Защо да не се самопохвалите, когато има за какво? Тъй като началната страница служи за главни „витрина“ на Вашия интернет магазин, тя е чудесно място за представянето на така наречените социални доказателства, които са ценни за всеки бранд и особено за тези, които тепърва трябва да се наложат на пазара. Това обикновено са положителни оценки и препоръки от клиенти, както и награди от потребителски организации, определени чрез гласуване, и мненията за продуктите на авторитети, припознати от таргет аудиторията. Най-добре е да има специална секция за представянето на социални доказателства. Друго основно правило при интегрирането им е да се даде възможност на посетителите и клиентите на онлайн магазина сами да бъдат посланици на бранда, като се сложат бутони за споделяне в социалните мрежи.
8. Споделянето означава грижа
Освен бутони за споделяне в социалните мрежи, на началната страница на интернет магазина е добре да има и икони, които водят потребителите до неговите страници в тях. Препоръчително е те да са във footer-а (най-долната фиксирана секция, която присъства автоматично на всяка страница), тъй като главната цел е да се ангажира посетителя в рамките на магазина, така че да направи покупка, а не да го напуска. Въпреки това тези линкове са важни за установяването на дългосрочна връзка и комуникация с потребителите и без тях практически не може.
9. Прозрачността е ключова
Един от най-лесните начини да подчертаете надеждността на Вашия онлайн магазин и на Вашия бранд като цяло е да сложите телефон и евентуално имейл за контакт на началната страница на магазина. Също така за потребителите трябва да е лесно да стигнат до страницата с пълната информация за контакт, както и до тази с детайли за Вас и Вашия бранд. Ако сте готови да предложите директно обслужване в рамките на интернет магазина с цел привличане на повече клиенти, онлайн чатът би бил идеален инструмент за целта.
10. Тестване и пак тестване
За най-голяма ефективност, функционалните тестове се провеждат на база прототипи още по време на концептуалния етап от изработката на онлайн магазина. Те показват доколко интерактивна и интуитивна е началната страница, както и навигацията. След пускането на магазина, е препоръчително да се използват A/B тестове за усъвършенстване на елементите на дизайна и съдържанието в зависимост от поведението на потребителите. Тези тестове са изключително полезни при пускането на маркетингови кампании. Тестовете с повече от два варианта се препоръчват само когато бройката категорично не може да се сведе до тази цифра, тъй като са по-сложни технически, а и рискът от объркване и грешки при анализа на резултатите е по-висок.
11. Мобилността е на първо място
Адаптивният дизайн (responsive design) вече е задължителен за онлайн магазините, тъй като все повече хора не само разглеждат, но и правят покупки през мобилните си устройства. Това е постоянна тенденция и колкото по-бързо се присъедините към нея, толкова по-устойчив ще е растежът на Вашия онлайн бизнес. Основните принципи, които трябва да се спазват, включват яснота, изчистеност, интуитивен интерфейс и оптимална скорост на зареждането на страниците.
Въпреки че единадесетте правила за изграждането на начална страница на онлайн магазин, споделени тук, се отнасят най-вече до дизайна ѝ, те имат директен ефект върху цялостното потребителско преживяване, а оттам и върху продажбите и печалбата.