11 характеристики на печелившите CTA бутони
Как да накарате потребителите да предприемат желаното действие на Вашия уеб сайт.
Защо някои CTA бутони буквално Ви карат да кликнете, докато други изобщо не Ви правят впечатление? За съжаление, няма универсален модел, който работи за всички. Това, което носи успех на един уеб сайт, може да не работи за друг. Добрата новина е, че има основни принципи, които можете да следвате, за да установите какво работи най-добре за Вашия продукт, целева аудитория и бизнес модел. Запознайте се с основните характеристики на ефективните CTA бутони.
1. Завладяващи
Текстът на бутона трябва да накара потребителя да кликне върху него. Най-добрият начин да постигнете това е да се докоснете до неговия личен интерес (да подразните апетита му). Трябва да посочите точно какво ще получи потребителят, ако кликне върху бутона.2. Ясни и точни
Колкото по-кратък е текстът, толкова по-добре. Подберете най-точните и силни думи. Най-добре е текстът да е не по-дълъг от 5 думи.3. Ориентирани към действието
Трябва да кажете на потребителите какво точно искате да направят. Ето няколко прости примера:- Вземете безплатна оценка
- Свалете сега
- Регистрирайте профил
- Направете покупка
Идеята не е да давате заповеди, а да подтикнете потребителите да предприемат действията, които всъщност искат. Вместо да напишете „оставете Вашия имейл“, пробвайте с „получавайте имейл новини/оферти“. Дайте им основателна причина да действат. Ако се затруднявате да измислите текста, трябва да се запитате следното: Ако попитам потребителя какво иска да направи на уебстраницата, какъв ще бъде отговора? Ако мислите, че той ще е „Искам да сравня артикула“, то тогава бутонът трябва да гласи „Сравнете“.
4. Действие в първо лице
Ако призивът за действие е в първо лице, той може да увеличи броя на кликванията почти двойно. Вместо „Вземете безплатно копие“ можете да напишете „Вземам безплатно копие“. Защо този похват работи толкова добре? Защото отразява действието от гледна точка на потребителя. Той вече е взел решение и пристъпва към действие. Добре е да тествате и двата варианта, за да видите кой въздейства по-силно на Вашата целева аудитория.5. Чувство за неотложност
Хората обикновено да искат най много онова, което не могат да имат. Склонни сме да придаваме по-висока стойност на нещата, до които скоро няма да имаме достъп, и по-ниска на тези, които винаги са на разположение. Това е простият принцип на търсенето: правим (даваме) повече за да имаме нещо, което е по-рядко срещано. Ще постигнете чудесни резултати, ако използвате този принцип за Вашите CTA бутони. Най-простият пример е да предложите отстъпка за ограничен период от време. Можете да сложите таймер с обратно броене или просто да добавите думичката „сега“. Когато имате добре изграден уеб сайт с функционална CMS система, това става лесно и бързо.6. Включване на допълнителна информация, ако е нужно
Даването на кратко разяснение относно това, което потребителят ще получи, ще Ви помогне да изградите правилните впечатления у него и да го накарате да се чувства по-спокоен. Ето няколко добри примера:- Гаранция при покупка
- За регистрацията не се изисква кредитна карта
- Доставка в рамките на 2 дни
В много случаи, кратките разяснения с по-дребен шрифт под големия CTA бутон са причината потребителите да предприемат действие.
7. Невъзможно е да ги пропуснеш
Дори и призивът да е завладяващ, това няма да има голямо значение, ако никой не вижда CTA бутона. Поради това, той трябва да се набива на очи. Размерът има значение. Бутонът трябва да се забелязва лесно, но не трябва да е диспропорционален в сравнение с другите елементи на уебстраницата. Ето един простичък тест: Ако можете да видите CTA бутона на екрана на Вашия компютър от другата страна на стаята, значи той е достатъчно голям.8. Контрастиращ цвят
Уеб дизайнерите и маркетинговите специалисти търсят да разберат кой цвят ще има най-голям ефект върху потребителите за да ги накара да кликнат върху CTA бутона. Добре е да се използва така наречената психология на цветовете, но трябва да се обърне внимание и на основното, а то е, че цветът на бутона трябва и да изпъква. За да привлича вниманието на потребителите, той трябва да контрастира с всичко останало на уебстраницата, но и същевременно да е в хармония с подбраната цветова палитра.9. Лесно е да ги намериш
Не трябва да карате потребителите да търсят CTA бутона на уеб страницата. Той трябва да е позициониран на място, което те ще погледнат след като се запознаят с основното съдържание. Той трябва да бъде на най-очевидното и най-очакваното място. За да намерите това място, трябва не само да следвате естествения път на потребителя на уебстраницата, а и да му дадете възможност да действа бързо. Това може да изглежда лесно, но дори и доказани брандове понякога правят грешки. Ако имате по-дълго продуктово представяне, можете да сложите бутон в главната лента, както и след края на презентацията. Може да има и един-два вътре в нея след важни моменти в текста, стига уеб страницата да не изглежда претрупана.10. Не се състезават с други CTA бутони
Хората са по-малко склонни да предприемат действие, ако трябва да избират между няколко възможности. Психолозите наричат това изборно претоварване. Процесът включващ разбиране на информацията и оценяване и сравнение на възможностите изисква значително умствено усилие и за това понякога е по-лесно да се насочим към нещо друго, отколкото да направим избор.Не допускайте грешката да имате CTA бутони конкуриращи се за вниманието на потребителите. Запитайте се: Какво е най-важното действие, което искам потребителите да предприемат на тази уеб страница? Отговорът ще се различава, в зависимост от видът страница, който се създава. При целева страница, мотото трябва да е „една страница, една цел“. Трябва да накарате потребителя да предприеме това конкретно действие.
Много често, обаче, се налага да имате повече от един CTA бутон, особено на началната страница на уеб сайта. Например можете да Ви трябва един бутон за влизане в профила и един за регистрация на такъв. Целта тук е да насочите потребителите в правилната посока, като подредите бутоните приоритетно. Най-важният призив за действие трябва да е на първо място. В дадения пример, едно ефективно решение е бутонът за регистрация на профил да се показва накрая на малкото поле, което излиза при кликване на бутона „Вход“.