Много често уеб сайтовете се разработват без ясно поставени цели и добре изразена визия за това, което следва след старта. Ентусиазмът и треската от новото начинание могат да замъглят съзнанието и здравия разум. Това от своя страна би порязало жестоко възвръщаемостта на инвестицията. Стратегията за популяризиране и налагане е задължителна. Изработка на сайт не е еднократен акт, който да докарва пари без особени усилия. Ако за сайта знаят само най-близките приятели и роднини, то начинанието се обезсмисля.
Кои са клиентите?
Всеки уеб сайт има определена таргет група, към която трябва да се насочи. Необходимо е да познавате потенциалните си клиенти. Само така след стартирането на интернет сайта ще можете да ги облъчите и привлечете като клиенти. Сайтът няма да го направи сам по някакъв автоматичен или магически начин. Всичко около маркетинга му е Ваша работа или на компания, която наемате. Колкото по-добре се справяте, толкова повече пари ще печелите. И така, докато стигнете ниво, в което ще знаете точното съотношение между разход за клиент и съответстващия приход.
Силно препоръчително е да започнете с най-базовото. Направете профил на желания от Вас клиент. Нека този профил да включва социално-демографски и психографски характеристики. Даваме един бърз пример: желаният клиент е Ивана, жена, на 32 години, живее в България, София, гордее се с висшето си образование, омъжена, има две деца, месечен доход над средния за страната, интересува се от джаз музика, обича нощните заведения, храни се здравословно. След като сте готови с тази информация за потенциалния-идеален клиент е време да го откриете и атакувате.
Парата прави борбата
За да достигнете до таргета от хора, който Ви вълнува, ще трябва да имате подготвен бюджет. Разумно е да отчупите парче от бюджета, което да използвате като тестови харч. Това ще Ви помогне да се ориентирате в пространството. Ще проверите дали таргетирането Ви е правилно, дали всичко по кампаниите върви гладко, ще придобиете по ясна представа какви бюджети ще са Ви необходими на месечна, седмична и дневна база. Като в същото време ще имате възможност да измерите какъв трафик получавате чрез тестовото вложение, което правите. Паралелно към това ще извършите първия реален тест на сайта. Само тогава ще имате възможност да прецените дали всичко по него е наред. Дали е структуриран правилно, дали е лесен за навигация, дали призивите към действия (CTA) са силни. Сега, тук идва моментът да споделим, че е абсолютно задължително да разполагате със система за статистическо измерване на случващото се в уеб сайта. Google Analytics може да свърши тази работа по отличен начин.
Къде и колко да харчите?
Усилията Ви за популяризиране могат да са концентрирани в един канал, за който смятате, че е нишата Ви, както и да са разклонени в множество канали. Изборът е въпрос на детайлно преглеждане на таргет групата и по-конкретно къде снове тя. За българския пазар най-използваните методи за популяризиране на уеб сайт са следните:
Google, който знае всичко
SEO или казано на български оптимизиране на сайта за търсачката Google. Масово бизнесите са заинтригувани от възможността да се подреждат на челни позиции в резултатите на Google. Вярно е, че огромен обем от хора извършват търсения точно в тази търсеща машина. За да имате добро SEO са Ви нужни точно две неща - отличен сайт, като това включва програмен код, съдържание, ключови думи и всички видове тагове и второто е входящи връзки от авторитетни сайтове. Така представено може да звучи простичко, но има огромно количество детайли, които няма да засягаме тук. Накратко, за да се случат нещата, трябва някой компетентен да вкара оптимизацията в ред и после всичко да се обгрижва.
Продължавайки с темата Google споменаваме възможностите за платена реклама. Единият вариант за реклама е в самата търсачка. Това са платени резултати, тоест, за да се показвате в челните резултати при определени търсения, трябва да си плащате. И другият вариант е партньорската мрежа от сайтове на Google. Там можете да се възползвате от дисплей реклама - банери и контекстуална реклама.
Facebook е религия
Стигаме и до социалните мрежи. В България се ползва предимно една - Facebook. Тя е баща, тя е майка. Всички хора, млади и стари, са там. Към момента има повече от 2.8 млн. регистрирани юзъри. Възможностите за изява са много. Ще зачеркнем само някои от основните. Започваме с простото създаване на Facebook бизнес страница, което върви ръка за ръка с приканването на приятели, познати и роднини към Like. Допълнително има възможности за създаване на платени реклами или т.нар. Facebook Ads. Това са рекламките, които виждате в дясната колона на Facebook. Не се правете, че не знаете за какво става въпрос, вероятно и в момента вместо да работите, четете тази статия, а в съседния прозорец е отворен Facebook. Така, следващият вариант за реклама във Facebook, са промотирани постове. Те са много интересен инструмент, който позволява досег с голяма аудитория. Общо взето, колкото повече фенове имате, до толкова повече хора можете да достигнете с един промотиран пост. Хубавото на Facebook рекламите е опцията за много тясно таргетиране.
По-комплицираните, но определено добре работещи методи, са Facebook игрите. С изработка на Facebook игра може да пожънете смазващо добри резултати. В Whiz сме разработвали множество поръчкови Фейсбук игри и всеки път отчитаме отлични резултати. Феновете се увеличават, въвличането им в бранда нараства. Игрите за Фейса работят толкова добре, че създадохме готово софтуерно решение Фото Конкурс, което можете да закупите моментално и да го сложите във фирмената Фейсбук страница. За финал на социалните канали добавяме създаването на подкрепящи Facebook страници. Това са неангажиращи страници, които не са обвързани с бранд и имат по-широко понятие. Примерно: “Българските жени са най-красиви”. Подобен ход може да Ви помогне за бързото събиране на фенове, които после по интелигентен начин да облъчите. Асото в ръкава Към хубостта на Google и Facebook можем да прибавим и алтернативните варианти за реклама. В момента казусът с Google е осезаемото поскъпване на 1 клик. Този клик е потребител, който е видял рекламата Ви, кликнал е на нея и се е приземил на Вашия уеб сайт. Тъй като много бизнеси рекламират, то е логично и цената да пъпли в посока нагоре. Тук на помощ идват други медийни платформи като AdWise. Отново имате таргетиране, досег с много хора, авторитетна група от сайтове и отлична отчетност. Платформата е много апетитна хапка, в която можем да Ви предложим преференциални условия. За повече информация може да ни пишете на ekip@whiz.bg. Заключение Уеб сайт без реклама е като домат без сол. Просто не става. Още преди да се впуснете в приключението по изработка на фирмен сайт ще трябва да подготвите стратегия за дигитално доминиране. Всички сме наясно, че основната цел на сайта, е да печели пари. Но това ще се случи, когато той излезе от сенките и цъфне пред очите на потребителите.
Ако се интересувате от изработка на уеб сайт и провеждане на рекламна кампания, то може да ни пишете тук.