Днес ще си поприказваме под формата на монолог за онлайн търговията. Общо взето тя се превръща в новото лице на търговските операции. Малки, средни и големи бизнеси масово навлизат в дебрите на електронната търговия. Това се случва поради много причини, които няма да засягаме в тази статия. По-скоро ще дискутираме нещата, които трябва да вземете предвид преди да се впуснете в изработка на онлайн магазин и неговата поддръжка.
Онлайн магазинът е сериозен бизнес
Първото нещо, с което започваме - онлайн магазинът е сериозен бизнес. В предходното изречение влагаме пълния смисъл в думите сериозен и бизнес. Онлайн търговията не е занимание за деца, игра, запълване на времето, нещо там да си помогна. Ако подходите с такава нагласа, то по-добре не се захващайте. После ще обвинявате света, че Ви е крив, защото нищо не се е случило, интернет е лош.
Трябва да преминете през целия процес на бизнес планиране, за да се окажете от печелившата страна на бариерата. Там са онлайн магазините, които правят продажби и пари. От другата страна на барикадата са всички останали, които просто правят нещо, запълват време и броят мухи.
Направете си проучванията, анализите, сметките. Бъдете истински професионалисти, бъдете подготвени, само така може да успеете. Изчислете си необходимата инвестиция не само за разработка на онлайн магазин, но и за неговата поддръжка и популяризиране.
Какво ще продавате?
Подгответе си много добре схемата с дистрибуторите. Помислете каква стока ще предлагате, как ще си я набавяте, дали ще поддържате складови наличности. От тук следва да решите дали ще имате складов софтуер, чрез който да следите наличностите. Онлайн магазините имат възможност за едностранна или двустранна връзка с външни софтуерни системи, каквато е складовата. Вземете под внимание обема на съдържанието, което трябва да се изложи в онлайн магазина. При положение, че предлагате продуктово портфолио от хиляди артикули, то знайте, че те ще имат текстови описания, снимки, видео клипове. Изискайте от Вашите дистрибутори повече информация за начина, по който ще Ви подават продуктите. Дали ще са в някакъв файл за импорт в онлайн магазина, дали ще са в ужасяващи .pdf файлове. Също така ще трябва да си поиграте със създаването на допълващи и заместващи стоки. Винаги работата по съдържанието е много сериозна и отговорна. Крайните потребители търсят именно него.
Как ще доставяте?
Премислете доставките и как ще ги извършвате. Вариантите са три на брой:
- собствен транспорт и доставки;
- ползване на куриерски услуги;
- смесен модел между горните два;
Това е много важен момент, защото онлайн магазинът може да извършва доставки на територията на няколко държави. Съответно трябва да проверите и определите как това упражнение ще се случва. Ако нямате собствен транспорт и сметнете, че е нерентабилно да поддържате автопарк, то обърнете се към куриерска фирма. Обсъдете цените за доставки, обсъдете за кои държави ще са Ви полезни. Ако искате да автоматизирате процесите по доставките и комуникацията с куриерската фирма, то е възможно интегрирането на софтуерна система за доставки. Доста куриерски фирми имат такива модули, които се свързват с онлайн магазина. По този начин съвместната Ви дейност ще е в пъти по-подредена и адекватна.
Цените за доставки са много важни и за Вашите бъдещи клиенти. Те трябва да знаят в реално време цената, която трябва да заплатят. От друга страна, ако можете да осигурите безплатна доставка - чудесно. Всичките Ви клиенти ще са щастливи. А дали за Вас това ще бъде изгодно е въпрос на математика.
Как ще се плаща?
Време е да вмъкнем и темата за разплащанията. Тази схема бива повлияна от пазарите, на които ще оперирате. Препоръчително е да имате максимално много начини за плащане, защото различните хора използват различни системи. Има разлика дали оперирате само на българския пазар в левове или на още пет пазара с различни валути. Ако сте голяма компания имате и опция за директна интеграция с банкова система. Чрез този подход би следвало да си спестите определена сума пари от комисионни. Генерално - фирмите, които обработват плащания взимат процент от всяка транзакция.
Какви езици ще поддържате?
Идва и моментът с езиковите версии. Ако продавате онлайн на различни пазари, то ще трябва да поддържате съответните езикови версии. Под поддръжка нямаме предвид само преводи на информационните секции и продуктовия каталог, а и възможност за комуникация с клиентите на съответните езици.
Какъв екип имате?
Менажирането на онлайн магазин изисква отдаденост. Ще Ви е необходим екип, който да поддържа стоките, които продавате, промоциите, които пускате. Ще трябва да известявате потребителите на нови предложения, колекции, инициативи. Също така ще е необходимо да обработвате всички поръчки, които получавате. Да отговаряте на всички въпроси, които Ви се задават. Ако към всичко това прибавим и онлайн чат, с който ще обслужвате клиенти, нещата стават още по-сериозни. От тук следва, че ще Ви е нужен адекватен екип, който да управлява онлайн магазина.
Мислете мащабно
Мислете мащабно. Мислете в посока разрастване. Онлайн магазинът Ви трябва да позволява това. Търсете гъвкаво решение, което да е персонализирано за Вашите конкретни нужди и бъдещи цели. Винаги ще се налага да модифицирате, да подобрявате, съответно компанията, която Ви обслужва трябва да може да задоволява тези нужди. Спрете се на партньор като Whiz, който може да извърши цялата разработка на магазина, както и всички необходими интеграции с външни софтуерни системи.